Nog geen tien jaar geleden werden de oldtimers ergens in de Mojave-woestijn in de VS geparkeerd voor de sloop van reserve-onderdelen. Nu stropen luchtvaartmaatschappijen als Cargolux, Atlas Air en leasemaatschappijen de markt af voor een koopje, meldt financieel persbureau Bloomberg.

Atlas Air heeft er recent nog zes gevonden, zegt topman William Flynn van de Amerikaanse vrachtmaatschappij. ‘De markt droogt langzaam op voor dit type vrachtvliegtuigen’, stelt hij verder. Volgens hoofd ‘valuations’ van adviesbureau Flight Ascend Consultancy, George Dimitroff, worden er door de markt weer toptarieven geboden voor de huur van oude vrachtvliegtuigen, terwijl de voorraad aan geparkeerde oldtimers nooit zo laag is geweest. ‘Wij zijn op een punt gekomen waar bijna elke luchtwaardig B747-400F in de markt wel ergens is vastgelegd.’ Ook voor de tweedehands markt van geconverteerde vrachtvliegtuigen, omgebouwde passagiersvliegtuigen, is grote belangstelling sinds de vrachtvolumes in 2016 weer omhoog schoten, zegt Dimitroff.

De grote vraag naar capaciteit heeft nog geen effect op de orderboeken van Boeing voor de allernieuwste versie van de vrachtjumbo, de B747-8F, aldus Bloomberg. De cataloguswaarde van dat vrachtvliegtuig ligt op ruim vierhonderd miljoen dollar, terwijl recent de Chinese pakketvervoerder SF Airlines voor vijftig miljoen dollar twee oude B747-400F’s kocht op een online veiling. ‘Ook al stijgt de brandstofprijs boven de 90 dollar per vat, dan kun je nog voor het verschil van 350 miljoen dollar heel wat brandstof verbranden’, aldus een analist van het persbureau.