Dat blijkt uit de presentatie van de jaarcijfers van de Emirates-group over het gebroken boekjaar 2017/2018. Gemeten naar de aangeboden tonkilometers vrachtcapaciteit mag de vrachtdivisie zich nog steeds de grootste luchtvrachtvervoerder onder de internationale luchtvaartmaatschappijen noemen. Alleen de grote expresvervoerders als FedEx vervoeren meer vracht door de lucht.

Zusterbedrijf en vrachtafhandelaar Dnata, onder meer actief op Schiphol, zag het internationale vrachtaanbod intussen stijgen met 8,4% naar 3,1 miljoen ton. De vrachtafhandelaar profiteerde vorig jaar van het sterk gestegen volume in de luchtvrachtmarkt.

Emirates, dat onder meer over dertien B777F’s beschikt, was jarenlang een van de sterkst groeiende vrachtvervoerders van de wereld. De laatste jaren is het accent echter meer verschoven naar het in de hand houden van de kosten bij de vrachtdivisie. Als voorbeeld dient de recente samenwerkingsovereenkomst met Cargolux om gebruik te maken van elkaars vrachtcapaciteit.