Dat transport werd geregeld binnen samenwerkingsverband SALIS (Strategic Airlift Interim Solution). Per brief heeft Volga Dnepr laten weten de samenwerking op te zeggen. Ook het transport van hulpgoederen voor het bondgenootschap wordt stopgezet. Volga Dnepr is een van de twee vrachtmaatschappijen die nog beschikken over een groot aantal AN124-freighters. De andere maatschappij is het Oekraïens Antonov Airlines.

De zware AN124’s kunnen 150 ton aan zwaar militair materieel vervoeren per vlucht en landen op secundaire luchthavens zonder afhandelingsvoorzieningen. De NAVO-landen zijn na het vertrek van Volga Dnepr straks geheel aangewezen op de vrachtdiensten van concurrent Antonov Airlines.

Het militair transport voor de NAVO door Volga Dnepr was sinds 2015 al fors gereduceerd nadat de VS als onderdeel van sancties tegen Rusland de samenwerking met Volga Dnepr staakte. De maatschappij had tussen 2002 en 2014 rond de 13.000 vluchten voor het Amerikaanse ministerie van Defensie uitgevoerd.