Het kijkt nu naar een Duitse aoc en wil de standplaats verplaatsen van London Stansted naar Leipzig Airport.

Het Russische moederbedrijf Volga Dnepr heeft de Duitser Ulrich Ogiermann, de voormalige vrachtbaas van Qatar Airways, ingehuurd om de verhuizing het proces de komende jaren te begeleiden, meldt het Duitse vakblad Cargoforwarder. Ogiermann moet ervoor zorgen dat CLA na de brexit met een Duits vliegvergunning vanuit Leipzig Airport als EU-carrier kan blijven profiteren van een vrije Europese luchtvaartmarkt, zegt hij tegen het blad.

CLA was eerder geïnteresseerd om na een brexit een Nederlandse vliegvergunning aan te vragen en vanaf Schiphol de vrachtvluchten voort te zetten. Daarvoor waren in het verleden al verkennende gesprekken gevoerd tussen de vertegenwoordigers van de maatschappij en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in Den Haag.

Het lijkt er nu op dat de Russen met het oog op de tekort aan vrachtvluchten op Schiphol en eerdere spanningen tussen Moskou en Nederland over het aanvragen van vrachtslots door AirBridgeCargo op de Nederlandse luchthaven nu voor Duitsland heeft gekozen als de nieuwe standplaats voor CLA na een brexit. Of de plannen ook onderdeel zijn van de eerder uitgelekte plannen voor het opzetten van een nieuwe centrale draaischijf voor AirBridgeCargo in Europa is nog onduidelijk maar niet onwaarschijnlijk. In die plannen wordt Leipzig Airport genoemd als een van de topkandidaten.

Leipzig Airport beschikt over voldoende ruimte om te dienen als vrachthub. Een andere bonus is dat de Duitse luchthaven geen nachtverbod kent. Een nadeel van een verhuizing naar Leipzig voor een vrachtmaatschappij is het ontbreken van grote grote expediteurs op de luchthaven.

Zie verder Nieuwsblad Transport van deze week.