Dat is een van de grote grieven van de verladers en expediteurs op de mondiale vrachttop van de luchtvaartorganisatie IATA deze week in het Amerikaanse Dallas. Volgens manager business development Frank van Gelder van expeditiebedrijf Adelantex, sinds kort eigendom van Panalpina, is het grote probleem dat transportdata in de keten onvoldoende wordt gedeeld. Daar loopt de luchtvrachtsector ondanks de moderne vliegtuigen ver achter op de collega’s in de zeevracht-en wegvervoersector, zegt hij.

Van Gelder zou graag een centraal digitaal platform zien waar alle spelers in de sector gebruik van maken en vervoersgegevens uitwisselen. Daardoor kan niet alleen de afhandeling van perishables worden verbeterd en versneld, maar ook kosten worden gereduceerd en verspilling worden tegengegaan. Nu wordt 45% van de perishables als bedorven afval weggegooid. Een deel van percentage komt voor rekening van de logistiek, zegt hij.

De hoge logistieke kosten voor het luchttransport noemt directeur Andres Osorio van Avianca Cargo het grootste obstakel voor een verdere groei van dit segment. Hij wijst erop dat een kilo kersen in Mexico aan het begin van de reis naar Singapore vijf dollar kost, maar die prijs is bij aankomst in de voormalige Britse kroonkolonie dertig dollar gestegen. Voor de Zuid-Amerikaanse groente- en fruitteelt zouden lagere logistieke luchtvrachtkosten een complete nieuwe markt kunnen openen in Azië, zegt hij.

Manager Marc Roveri van het Luxemburgse Cargolux, een grote vervoerder van perishables uit Zuid-Amerika en Afrika, wijst intussen met de beschuldigende vinger naar de producenten zelf. Zo komen medewerkers van zijn maatschappij nog steeds verkeerde labels tegen op de perishable-zendingen. Daardoor verdwijnt deze tijd-en temperatuurgevoelige vracht vaak in het afhandelingsproces voor general cargo met soms ernstige gevolgen. Een verplichting om de perishables te voorzien van de juiste data en richtlijnen op de zendingen zou volgens Roveri uitkomst bieden. IATA heeft die al enige tijd toegezegd, maar in de praktijk wordt er met de betrokken partijen nog steeds onderhandeld waaraan die vervoersregels precies moeten voldoen.