De Duitse vrachtvervoerder, die het boekjaar 2016 nog afsloot met een verlies van 64 miljoen euro, wist in 2017 een operationeel resultaat van 240 miljoen euro te behalen. Geschoond voor onder meer valuta-effecten lag de winst zelfs op 242 miljoen euro. Dat meldt moederconcern Lufthansa Group vandaag bij de presentatie van de financiële resultaten over 2017.

Op alle fronten kende het zelfstandige luchtvrachtbedrijf een sterke verbetering. Zo steeg de omzet met ruim 21% naar 2,5 miljard euro en het vrachtvervoer (in tonkilometers) met 6% op een groei van de capaciteit met 2,5%. Dat laatste resulteerde in een toename van de beladingsgraad met 2,3 procentpunt naar 69,1% in 2017. Daarbij steeg de benuttingsgraad op de vrachtvliegtuigen van Lufthansa Cargo met 2,2 procentpunt naar 75,1%, terwijl de capaciteit op de passagiersvliegtuigen voor bijna 64% werd benut, een toename van 2,3 procentpunt.

Behalve meer lading kreeg Lufthansa ook aanmerkelijk meer betaalt voor het vervoer van die vracht. Zo steeg het gemiddeld rendement per tonkilometer met 9,6%, aldus Lufthansa. Die hogere marge schrijft de Duitse vrachtvervoerder onder meer  toe aan beter betalende klandizie uit de e-commerce-markt.
Aan de kostenkant bleef Lufthansa Cargo tevens besparen. Zo daalde het aantal werknemers bij het vrachtbedrijf vorig jaar met 1,2% naar ruim 4.500 werknemer.

Het moederbedrijf zag door onder meer de positieve bijdrage uit de luchtvrachtactiviteiten de operationele winst met 70% toenemen naar bijna drie miljard euro. De nettowinst ging bij de luchtvaartgroep met een derde omhoog naar 2,4 miljard euro. De totale omzet van Lufthansa, dat ook maatschappijen als Swiss, Austrian Airlines en Eurowings omvat, steeg met 12% naar 35,6 miljard euro.