Dat stellen de transportorganisaties ACN, Evofenedex en TLN in een gezamenlijke oproep aan minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) en de luchthaven Schiphol.

Volgens de belangenorganisaties moet het eerder afgesproken maximum van 500.000 vluchten per jaar worden verhoogd naar 520.000 vliegbewegingen. ‘Dat aantal van 500.000, vastgesteld in het Aldersakkoord van 2008, hield namelijk rekening met een uitbreiding van Lelystad Airport in 2015. Volgens de oorspronkelijke plannen zouden er nu al jaarlijks ongeveer 20.000 vluchten per jaar van en naar Lelystad Airport zijn. Nu de opening van die luchthaven weer is uitgesteld tot 2020, is het noodzakelijk het aantal vluchten op Schiphol uit te breiden.’

ACN, Evofenedex en TLN claimen een aandeel van 15% voor de vrachtsector bij het extra contingent van 20.000 vluchten. Dat komt overeen met ruim 1500 vrachtvluchten per jaar of 30 vluchten per week, stellen zij. Dat is precies het aantal dat de vrachtsector vorig jaar kwijtraakte door de slotschaarste op Schiphol.

De belangenbehartigers wijzen er verder op dat het vrachttransport van groot belang is voor de BV Nederland en de ontwikkeling van de economie.’Nu hangt ongeveer 25% van de directe en indirecte werkgelegenheid op en rond Schiphol samen met de vrachtoverslag. Im- en exporteurs en logistieke bedrijven zijn voor een groot deel afhankelijk van voldoende ruimte voor vracht op de luchthaven. Bovendien brengt Nederland zijn vestigingsklimaat in gevaar wanneer het niet voldoende ruimte biedt voor luchtvracht. 15% van de extra capaciteit van de luchthaven reserveren voor luchtvracht is daarom economisch gezien zeer verstandig.’

De drie belangenorganisaties hebben ook kritiek op het besluit van de luchthaven om in de winter niet-gebruikte start- en landingsrechten niet door te schuiven naar de vrachtsector in het zomerseizoen als compensatie voor eerder verloren vrachtslots. Volgens Schiphol zou het verplaatsen van de slots naar de zomer te veel druk leggen op de passagiersterminals in de vakantieperiode. De vervoersorganisaties spreken van een ‘merkwaardig argument’ omdat vrachtvliegtuigen geen gebruik maken van deze terminals. Volgens de drie partijen staat Schiphol dan ook ‘niets in de weg om deze niet-gebruikte slots in de zomer beschikbaar te stellen aan de vrachtsector’.