Zijn afscheid deze zomer ‘in verband met een nieuwe uitdaging buiten Schiphol’ volgt op een samenvoeging in april van dit jaar van de vrachtafdeling met de luchtvaartmarketing op de luchthaven. De nieuwe dienst zal worden geleid door Maaike van der Windt, meldt de luchthaven.

Volgens Van der Windt ‘garandeert’ de nieuwe opzet dat de vrachtactiviteiten in de toekomst ‘stevig vertegenwoordigd’ zullen blijven op de luchthaven. ‘Verder zien we het belang in van ruimtecapaciteit naast volledige vrachtcapaciteit. Het afstemmen van vracht op het passagiersnetwerk en zakelijke ontwikkelingen stelt ons in staat kansen uit te buiten’, zegt zij.

Bronnen binnen de vrachtsector op de luchthaven zien het verdwijnen van de aparte vrachtafdeling eerder als een degradatie van de bedrijfstak na de vrachtstop in het najaar van 2017 op Schiphol. De transportorganisaties TLN, Evofenedex en ACN ‘betreuren’ intussen het vertrek van Van Stekelenburg, die ‘oog had voor de gehele luchtvrachtketen’. De belangenbehartigers wijzen er verder op dat het verdwijnen van de aparte vrachtafdeling ‘geen negatieve gevolgen mag hebben voor de kernactiviteit luchtvracht op Schiphol’. De belangenbehartigers willen verder zo snel mogelijk in gesprek met Schiphol hoe de luchthaven de komende jaren de vrachtpositie denkt te verstevigen.


Vertrekkend vrachtbaas Van Stekelenburg zegt in een toelichting op zijn vertrek dat hij met ‘groot plezier’ heeft samengewerkt met iedereen in de vracht- en luchtvaartindustrie. ‘Vracht is niet moeilijk, maar het grote aantal spelers en de vele facetten van zendingen kunnen het behoorlijk complex maken.’ Wat van Stekelenburg precies gaat doen in de tweede helft van dit jaar is nog niet duidelijk.

Van der Windt zal in de nieuwe structuur verantwoording gaan afleggen aan commercieel-directeur André van der Berg van Schiphol. ‘Hiermee verzekert vracht zich een rechtstreekse lijn met het managementteam van de hub’, aldus de luchthaven.