Dat blijkt uit de maandcijfers over januari van dit jaar. Het vrachtvervoer daalde met 1,6% naar 133.215 ton over de eerste maand van het jaar. Het aantal vrachtvluchten nam door de slotschaarste op de luchthaven met ruim 7% af naar 1.360 bewegingen. Ter vergelijking: Frankfurt Airport, de grote concurrent van Schiphol, zag het vrachtaanbod in januari stijgen met 1,3%.


Over de laatste twee maanden van vorig jaar daalde het aantal vrachtvluchten met 12% onder druk van het ruimtetekort op Schiphol. Eerder hadden de brancheorganisaties in de logistiek gewaarschuwd voor een afname van rond de 20% nadat de luchthaven het handhavingsbeleid rond het toewijzen van vrachtvluchten vanaf november 2017 had verscherpt. Het grote aantal geannuleerde vluchten de afgelopen maanden door de weersomstandigheden heeft er echter voor gezorgd dat de vrachtmaatschappijen extra vluchten konden uitvoeren op de luchthaven en het verlies aan vrachtvluchten minder groot was.

De daling bij de vrachtoverslag kwam geheel voor rekening van de import dat met 4,5% daalde naar 69.000 ton. Vooral de vrachtstromen uit Noord-Amerika (-20%) en Latijns-Amerika (-16%) lieten een sterke afname zien, maar ook de grootste importmarkt, het Verre Oosten (-5%) liet een fors verlies zien. Aan de exportkant wist Schiphol nog licht te groeien met 1,5% naar 64.154 ton. De bestemming met de meeste groei was Latijns-Amerika met 16%.

De vrachtgemeenschap op Schiphol hoopt binnenkort via een local rule voor de luchthaven structureel meer slots toegewezen te krijgen. Het voorstel ligt nu ter goedkeuring bij minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur). Het is nog onduidelijk of de vrachtsector nog kan profiteren van de pilotenstakingen gisteren bij Transavia. Daardoor zijn er ook een groot aantal vluchten geannuleerd op Schiphol.