Dat blijkt uit de vrijdag gepresenteerde jaarcijfers van de luchtvaartmaatschappij over 2017.

De vrachtomzet steeg vorig jaar met bijna 1% naar 2,08 miljard euro. Zonder de wisselkoerseffecten lag de omzetgroei op 2%. Het vervoer liet een groei van 0,7% zien naar 1,14 miljoen ton bij een toename van de beschikbare capaciteit met 1%.

Een afzonderlijk resultaat voor de vrachtactiviteiten vermeldt de luchtvaartmaatschappij niet langer in de boeken. Dat deel is geïntegreerd met de bedrijfswinst van de passagiersdivisie. Dat totale resultaat van het passage- en vrachtnetwerk liet vorig jaar een groei zien van 379 miljoen euro naar 1,2 miljard euro.

De Air France-KLM Groep wist de operationele winst in 2017 te verhogen met maar liefst 41,8% naar 1,5 miljard euro. Onderaan de streep was er echter een verlies 275 miljoen euro door een eenmalige pensioenlast van 1,4 miljard euro die het concern moet nemen, Als deze last niet wordt meegenomen, zou het luchtvaartbedrijf een winst van 1,2 miljard euro hebben geboekt. Dit is een flinke stijging ten opzichte van vorig jaar, toen Air France-KLM een winst rapporteerde van 792 miljoen euro.


De bijdrage van KLM aan het operationeel resultaat was groter dan die van Air France. De Nederlandse tak boekte een operationele winst van 910 miljoen euro, een stijging van 229 miljoen euro.
Bij Air France kwam dit cijfer uit op 588 miljoen euro. Dat komt neer op een toename van 216 miljoen euro.

Topman Jean-Marc Janaillac zegt in een toelichting op de cijfers dat Air France-KLM met de stijgende olieprijzen en ‘intense’ concurrentie verder zal werken aan competitiviteit en kostenbesparingen.