Het Deense DSV blijft financieel de beste prestaties afleveren onder de expediteurs. Daar kunnen de branchegenoten K+N en DHL niet aan tippen.


Dat stelt consultant Jeffries in de jaarlijkse analyse van de Europese expeditiemarkt. Slecht nieuws was er voor DHL Global Forwarding en Het Zwitserse Panalpina die van de beursexpert op het strafbankje werden gezet. De Zwitsers zouden daarbij zelfs onderpresteren, vindt Jeffries. Voor DHL wordt even geen koopadvies gegeven.

Het mindere rapportcijfer voor DHL is onder meer gerelateerd aan de vrees bij Jeffries dat kostendruk door hogere salarissen en lagere winsten bij de luchtvracht op de korte termijn en bij de containervaart op de middellange termijn zullen leiden tot een verdere vertraging van het herstel bij DHL Global Forwarding. Ook voorziet Jeffries dat DHL in het pakketvervoer last gaat krijgen van de opmars van Amazon in de keten en de groei van DHL in dit segment zal vertragen.

De analist verwacht verder dat de speculaties eind vorig jaar rond een mogelijke overname van Panalpina ongegrond zijn ‘gezien de huidige situatie bij het bedrijf’. Die geruchten leidden tot een koersstijging van 30% van het aandeel Panalpina op de beurzen. Jeffries wijst er onder meer op dat de reorganisaties binnen het bedrijf niet geleid heeft tot een winstherstel en daarmee de belangrijkste doelstelling niet heeft gehaald. Het verwacht ook dat Panalpina in maart bij de presentaties van de jaarcijfers een afname van het bedrijfsresultaat zal presenteren van 10%. Vooral de prijsstijgingen bij het ingekochte transport bij vervoerders en onderaannemers speelt de expediteur financieel parten. Het meldt dan ook dat de eerdere resultaatprognose van Panalpina voor dit jaar veel te hoog (20%) is ingeschat.

De Zwitserse branchegenoot K+N doet het dan in de ogen van Jeffries veel beter. De analist wijst erop dat ook daar de kosten voor de inkoop van transport sterk zullen stijgen maar dat deze negatieve effecten inclusief valutaschommelingen ruimschoots worden gecompenseerd door de volumestijgingen van 22% (luchtvracht) en 8% (containervaart) die het bedrijf in 2017 resulteerde.

DSV krijgt van Jeffries het hoogste rapportcijfer onder de Europese expediteurs. Het Deense bedrijf kent al enkele jaren de hoogste winstmarge en is daarnaast niet kwetsbaar voor prijsschommelingen bij de inkoop van vervoersdiensten. Dat komt volgens de analist omdat DSV 75% van de brutowinst haalt uit diensten die een bepaalde toegevoegde waarde leveren aan de verladers.

Jeffries wijst in de analyse erop dat de verschillende modaliteiten binnen de expeditie verschillende groeisnelheden doormaakten het afgelopen jaar. Zo lag de stijging in de luchtvrachtsector op 10%, terwijl zeevracht (6%) en het wegvervoer (4%) aanzienlijk minder hard groeiden.

De analist kijkt met enige zorg naar de onstuimige groei in de de mondiale luchtvrachtmarkt, waar door capaciteitsgebrek en grote vraag vorig jaar de tarieven met 30% stegen, terwijl de winstmarge voor expediteurs juist met 8% daalde. Vooral in het laatste kwartaal van 2017 schoten de hoge luchtvrachtprijzen gaten in het verdienmodel van de expediteurs. Zo was er over het vierde kwartaal sprake van een een toename van 9% in de tarieven vergeleken met het derde kwartaal. Die prijsstijging konden de expediteurs niet geheel doorgeven aan de klanten, aldus Jeffries.