Emirates SkyCargo is begonnen met vrachtvluchten op Maastricht Airport.


Afgelopen dinsdag streek de eerste B777-200F van de grootste vrachtmaatschappij van de wereld na een vlucht van tien uur neer op de Limburgse luchthaven vanuit Los Angeles.

Voorlopig zal Emirates twee vrachtvluchten in de week uitvoeren op Maastricht. Vanaf het nieuwe zomerseizoen (25 maart) wordt die frequentie verhoogd naar dagelijkse vluchten, aldus vice-president Jeffrey Van Haeften van Emirates, verantwoordelijk voor Europa en Global Sales.

Hij wijst er op dat Emirates al geruime tijd kijkt naar Maastricht Airport als alternatief voor de volle Europese mainports als Schiphol en Frankfurt Airport, maar ook minder grote luchthavens als Brussels Airport. Het gaat daarbij volgens Van Haeften niet alleen om het gebrek aan slots op die vliegvelden, maar ook om het tekort aan afhandelingscapaciteit.

Volgens Van Haeften kunnen secundaire luchthavens als Maastricht, ‘waar luchtvracht centraal staat’, een revival maken in de Europese luchtvrachtmarkt. Daarbij verkoos Emirates de Limburgse luchthaven boven het nabijgelegen Luik. ‘Natuurlijk heeft Luik het grote voordeel dat het 24 uur per dag open is, maar het grote nadeel is de afhandeling. Dat is een knelpunt. Verder biedt Maastricht Aachen een goede connectivity over de weg met Schiphol.’

De vrachtmanager sluit dan ook niet uit dat Emirates op termijn meer vrachtvluchten dan de beoogde zeven in de week naar Maastricht zal dirigeren. Dat zal onder meer afhangen van de slots-ontwikkeling op Schiphol, zegt hij. Nu voert de vrachtmaatschappij uit Dubai nog elf vluchten in de week uit op Schiphol. Het betreft uitsluitend bloemenvluchten voor de Nederlandse sierteelthandel. Die vluchten kunnen ook in Zuid-Limburg worden afgehandeld maar dan zal er wel iets moeten worden gedaan aan de restrictieve openingstijden van de regionale luchthaven, aldus de vrachtmanager.

De komst van Emirates betekent volgens algemeen directeur Jos Roeven van Maastricht Airport dat de luchthaven dit jaar koers zet op een vrachtoverslag van 140.000 ton en er dit jaar versneld nog een nieuwe vrachtloods, kosten zeven miljoen euro, moet worden bijgebouwd. ‘We zijn straks met zo’n veertig vrachtvluchten in de week voor bijna 75% vol en dat is een positieve ontwikkeling’, voegt hij eraan toe. Vorig jaar zag de regionale luchthaven het vrachtaanbod groeien naar 110.000 ton, een stijging van maar liefst 34%. ‘Daarmee heeft Maastricht Airport voor het eerst in de geschiedenis de grens van 100.000 ton overschreden’, aldus Roeven.