Na de lange wachttijden aan de vrachtloodsen tijdens de kerstdrukte van 2017 op Frankfurt Airport waarschuwt de Duitse luchtvrachtsector wederom voor chaos op de luchthavens.

De boosdoener is dit keer niet de extra toestroom aan luchtvracht, maar de Duitse overheid die in de maand van dit jaar begint met de introductie van nieuwe toelatingseisen voor directe partijen binnen de luchtvrachtketen. In het kader van de nieuwe wet voor de beveiliging van de burgerluchtvaart moeten er rond de 100.000 zogeheten zup-aanvragen worden behandeld.

Een dringend verzoek van de verladers en de expediteurs aan het adres van de ministeries van Binnenlandse Zaken van de deelstaten om de verwerkingstijd van de aanvragen te versnellen, heeft niets uitgehaald. Nu richten de belangenorganisaties in de Duitse logistiek zich tot de ministeries van Economische Zaken.

Volgens de belangenbehartigers kan een aanvraag soms drie maanden duren. Daarnaast moeten de bedrijven documentatie van medewerkers over de afgelopen tien jaar kunnen overleggen, wat voor werknemers in het buitenland veel tijd in beslag neemt, aldus de branche-organisaties.

Indien de politiek geen gehoor geeft aan de verzoeken, dreigt er voor luchtvrachtsector niets anders dan scenario’s waar de Duitse lading via buitenlandse luchthavens wordt afgewikkeld en het verlies aan banen op de eigen luchthaven, aldus de organisaties.