Lufthansa Cargo heeft een ‘significant’ belang genomen in de Amerikaanse digitale vrachtbeurs Fleet Logistics.


Daarmee onderstreept de Duitse luchtvrachtvervoerder het beleid om de vrachtverkoop en administratieve afhandeling van luchtvracht verder de digitaliseren. Samen met Lufthansa zal Fleet Logistics ook een nieuw luchtvrachtplatform op de markt brengen.

Fleet Logistics werd een kleine vier jaar geleden opgezet in Portland (Oregon) en begeleidt verladers in complexe internationale vrachtprocessen, stelt Lufthansa. Als online marktplaats brengt het verder vraag en aanbod in de luchtvrachtsector samen waarbij vooral onbenutte capaciteit bij de airlines ter beschikking wordt gesteld aan expediteurs en andere afnemers van vrachtruimte. Een verlader in het mkb met gemiddeld zo’n vijf tot honderd zendingen per maand kan met Fleet Logistics zo’n 33.000 dollar per jaar besparen, claimt het bedrijf. De besparingen liggen vooral in het vinden van de juiste vrachtprijzen, het managen van het papierwerk en het checken van de status van de zendingen. In tijd gaat het om een besparing van 800 uren.

Fleet Logistics groeit snel, aldus Lufthansa Cargo. Het belang in het Amerikaanse bedrijf betekent verder dat Lufthansa Cargo een bestuurspost krijgt in Fleet Logistics. Die zal worden ingenomen door de Alexis von Hoensbroech, directeur operations van Lufthansa Cargo. Het precieze percentage in het aandelenkapitaal wordt overigens niet genoemd door de luchtvrachtvervoerder. Ook de koopsom voor het aandelenpakket is niet aangegeven.

Ook onder meer de Amerikaanse pakketvervoerder UPS heeft een belang genomen in Fleet Logistics. In totaal heeft het bedrijf met de nieuwe aandeelhouders tien miljoen dollar opgehaald.