De jaarlijkse limiet van 500.000 vluchten van Schiphol is een ‘kunstmatige beperking van de capaciteit’, ‘concurrentievervalsend’ en daarom ‘illegaal’.

Dat stelt luchtvaartjurist en directeur Jochem Croon van het advocatenkantoor Croon Aviation Lawyers tegen het Britse logistieke vakblad The Loadstar.

Hij wijst er op dat de capaciteitsgrens van 500.000 vliegbewegingen is vastgesteld door de Alders-tafel , het overlegorgaan tussen omwonenden, de luchtvaartsector en de lokale politiek in 2008 om de lawaaioverlast in 2020 met 5% te reduceren op de luchthaven. Dit besluit van het platform mist elke juridische basis, omdat het niet is ontwikkeld door een juridische instantie of een onafhankelijk autoriteit, aldus Croon.

Volgens andere luchtvaartexperts slaat Croon met zijn claim de plank enigszins mis. Zij wijzen er op dat het akkoord van de Alders-tafel uiteindelijk is bevestigd door een meerderheid in de Tweede Kamer en het daarmee rechtsgeldig is.