De luchtvrachtvervoer piekt al bijna anderhalf jaar maar in de orderboeken van de vliegtuigfabrikanten over 2017 voor nieuwe vrachtvliegtuigen is die hausse niet merkbaar.



Dat is opmerkelijke conclusie van een onderzoek van de Amerikaanse luchtvrachtanalist Cargofacts.

Volgens luchtvaartorganisatie IATA was 2017 met een volumegroei van bijna 10% het beste jaar sinds de crisis van 2010 voor de luchtvrachtsector. Ook voor dit jaar wordt een forse groei verwacht, maar dat optimisme valt niet terug te zien in het aantal bestellingen voor freighters bij Airbus en Boeing in 2017. Nog maar een schamele tien freighters werden er vorig jaar bij de twee bedrijven besteld. Normaliter zouden dat er op basis van gegevens over de laatste zes jaar zeker 26 moeten zijn, constateert de analist.

De redenen voor het uitblijven van de orders moeten volgens Cargofacts deels worden gezocht in huiver bij luchtvaartmaatschappijen om geld te steken in nieuwe freighters nadat ze jaren hebben gekampt met overcapaciteit in de markt. Ook zetten veel maatschappijen zoals KLM in op een nieuwe vrachtstrategie waar de capaciteit op de passagiersvliegtuigen centraal staan. Verder hebben de maatschappijen ook in de tweede helft van 2017 oude B747-400ERF’s uit de mottenballen gehaald voor extra capaciteit. Andere carriers zoals Cathay Pacific, Asiana en Suparna kozen om gebruik te maken van vrachtjumbo’s van chartermaatschappijen als Atlas Air om het tekort aan vrachtruimte aan te vullen.

Cargofacts vreest dat deze extra capaciteit in de sector ‘niet meer voldoende’ is om de verwachte groei voor dit jaar te behappen. Er kunnen niet meer oude vrachtvliegtuigen uit de woestijn worden gehaald en de passagiersvliegtuigen zitten ook vol, aldus de consultant. Ook de capaciteit van charterbedrijven als Atlas Air en ATSG biedt geen soelaas meer. De meeste vrachtvliegtuigen van deze partijen zijn al verhuurd voor de rest van dit jaar.

Er zal dan ook dit jaar een tijdstip komen dat de luchtvaartmaatschappijen zich genoodzaakt zien weer vrachtvliegtuigen te gaan bestellen of passagiersvliegtuigen te laten ombouwen, concludeert Cargofacts.