KLM Cargo is vandaag begonnen met een speciale pakketdienst voor haar BlueBiz klanten. Daarmee wil de vrachtvervoerder verder inspelen op het sterk groeiende aanbod uit het online-winkelen.


Shipping Blue is een nieuwe mondiale bezorgservice voor het midden- en kleinbedrijf (mkb), stelt de luchtvaartmaatschappij. De leden die zijn aangesloten bij het BlueBiz loyaliteitsprogramma van Air France-KLM kunnen pakketten tot dertig kilo over de hele wereld versturen. De pakketten worden van deur naar deur gebracht binnen drie tot vijf werkdagen, aldus KLM.

Volgens vrachtbaas Marcel de Nooijer van Air France-KLM Cargo geeft de vrachtdivisie met de nieuwe dienst verder invulling aan het nieuwe beleid om via additionele diensten de benutting van de bellyruimte en daarmee de winst voor de Air France-KLM Groep te maximaliseren. Daarbij wordt ook ingehaakt op het snelgroeiende transport van kleine pakketten uit de webwinkelmarkt.

Shipping Blue wordt mogelijk gemaakt door het uitgebreide netwerk van KLM, waarbij voor het voor- en natransport onderaannemers worden ingehuurd. Nadat een boeking is geplaatst, wordt het pakket opgehaald door een koerier. De zending wordt door Air France of KLM naar de dichtstbijzijnde luchthaven gevlogen, waar het per koerier weer wordt opgehaald en bij de geadresseerde wordt afgeleverd. Een speciale Track & Trace service zorgt ervoor dat klanten volledige ondersteuning en controle krijgen over het verzend- en leveringsproces.

Shipping Blue levert voor de klanten niet alleen een nuttige service aan het midden- en kleinbedrijf, maar biedt ook Blue Credits. Deze Credits kunnen worden ingewisseld voor reisboekingen, waardoor reiskosten voor het MKB worden verlaagd. In de luchtvrachtsector wordt een vergelijkbaar loyaliteitsprogramma al jaren gehanteerd voor het boeken van lading van expediteurs.

Shipping Blue is al getest bij 3.000 mkb-bedrijven in Nederland. Vanaf 7 december is de service beschikbaar voor 29.000 BlueBiz-klanten in Nederland. Kort daarna voor alle BlueBiz-klanten van Air France-KLM.

KLM Cargo zet sinds de reductie van de vrachtvloot van dochterbedrijf Martinair steeds meer in op pakketvervoer. Dit voorjaar werd al onder de naam 12send een eigen pakketdienst uitgetest met exprespartner Parcel International binnen Europa. Het gaat daarbij om bestellingen die binnen een dag worden bezorgd. Ook is er meer dan tien miljoen euro geïnvesteerd in een nieuw sorteerdepot voor pakketten op de luchthaven.