Dat bevestigen betrouwbare bronnen rond de Deense moederholding. Het plan komt erop neer dat de Deense expediteur, waarvan het hoofdkantoor in Den Haag is gevestigd, de importstromen uit China naar Europa op luchtvrachtgebied rechtstreeks naar de Limburgse luchthaven laat vliegen. Vervolgens worden de goederen over de weg via Zuid-Limburg gedistribueerd in de EU.

Volgens insiders gaat het daarbij dit jaar al om 25.000 tot 30.000 ton van de in totaal 120.000 ton die Damco jaarlijks uit China haalt. ‘Zij zijn een van de grote spelers in de import van luchtvracht van China naar Europa via de Chinese zusterorganisatie NTS. Dit bedrijf treedt daarbij op als luchtvrachtbroker voor vooral kleine tot middelgrote verladers in China’, aldus een bron.

Door de komst van Damco vergroot de Limburgse luchthaven, die vorig jaar ruim 80.000 ton luchtvracht afhandelde, de overslag met ruim 30% dit jaar. Daarmee komen de capaciteitsgrenzen van de nieuwe vrachtloods (100.000 ton) langzaam al in zicht. Vooral als de oude afhandelingsloods van de luchthaven zal worden gesloten. De Limburgse luchthaven heeft daarom al vergevorderde plannen om snel een tweede vrachtloods te bouwen.

De centrale geografische ligging van MAA in het grensgebied tussen Duitsland, Nederland en België is een belangrijke overweging voor Damco om te kiezen voor de Limburgse luchthaven. Daarnaast was Damco ook op zoek naar een luchthaven in Europa met een goede en snelle vrachtafhandeling en een gerichte aandacht voor de consolidatie-activiteiten van expediteurs.

Directeur Ismail Durmaz van de nieuwe luchthavenuitbater TCGI van MAA wil voorlopig alleen maar kwijt dat er hard wordt gewerkt om de regionale luchthaven weer op de Europese luchtvrachtkaart te krijgen. ‘De komst van een expediteur als Damco is daarin wel een belangrijk element in ons streven om MAA uit te bouwen tot een Europese draaischijf voor luchtvrachtexpediteurs.’

Durmaz wijst er verder op dat partijen nu werken aan directe vliegverbindingen tussen Maastricht en China. ‘Dat moet de komende maanden duidelijk worden.’ Welke luchtvaartmaatschappijen daarbij eventueel de vrachtvluchten gaan uitvoeren, is volgens hem nog punt van onderhandeling. ‘Er wordt onder meer met Chinese vrachtmaatschappijen gepraat, maar ook andere vervoerders kunnen een rol spelen. Dat hangt af van het aanbod, beschikbaarheid en prijs.’

Hij voegt eraan toe te verwachten dat het ladingaanbod van Damco ook nieuwe vrachtstromen van andere expediteurs zal aantrekken. ‘Dat is de aanvullende bonus die je pakt als luchthaven door je bij de afhandeling en aanvullende dienstverlening meer op de wensen van de expediteurs te concentreren dan op de acquisitie van luchtvaartmaatschappijen. Die vrachtvervoerders volgen immers altijd de ladingstromen van de expediteurs.’