Ondanks bezwaren van India en Rusland werd het akkoord donderdag door de VN-instantie voor de luchtvaart (ICAO) in Montreal goedgekeurd. Het akkoord treft de zogenoemde ‘burgerluchtvaart’, die bestaat uit alle niet-militaire luchtvaart.

Concreet betekent de overeenkomst dat de sector wordt gedwongen de uitstoot te beperken, bijvoorbeeld door met zuinigere toestellen te gaan vliegen. Lukt het niet om de uitstoot terug te brengen dan zal een luchtvaartmaatschappij compensatiemaatregelen moeten treffen. Dat kan bijvoorbeeld door te investeren in klimaatprojecten.

De afspraken gaan gelden voor zowel passagiers- als vrachtvluchten. Topman Alexandre de Juniac van de internationale brancheorganisatie IATA sprak van een ,,historische overeenkomst.” Het is voor het eerst dat een sector een dergelijk wereldwijd programma lanceert. Daarmee neemt de luchtvaart volgens De Juniac het voortouw om klimaatverandering tegen te gaan. De internationale luchtvaartsector is momenteel verantwoordelijk voor ongeveer 2,5 procent van de wereldwijde uitstoot van koolstofdioxide.

In de periode 2021-2026 is de deelname op vrijwillige basis. Na die tijd wordt deelname verplicht gesteld. Tot nu toe hebben 65 landen aangegeven mee te zullen doen met de vrijwillige periode. Daarmee wordt ongeveer 80 procent van de verwachtte emissiegroei tussen 2021 en 2035 gecompenseerd.

Staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur en Milieu) is blij met de overeenkomst. ,,De wereld heeft de kans gegrepen en een systeem aangenomen waarmee de luchtvaart haar verantwoordelijkheid neemt”, zei ze in een verklaring.

De maatregelen moeten uiteindelijk leiden tot een halvering van de CO2-uitstoot in 2050 ten opzichte van 2005.