Via het nieuwe centrum, waar ook nog een een kantorencomplex van 5.000 vierkante meter komt, wordt de capaciteit verdrievoudigd van 12.000 tot 39.500 zendingen per uur, aldus DHL. De investering creëert de komende jaren 200 nieuwe banen en maakt van de Brussel het tweede exprescentrum binnen de EU na de Europese draaischijf op de Duitse luchthaven van Leipzig.

De rol van Brussels Airport groeit de laatste jaren weer sterk binnen het netwerk van DHL mede door de grote toestroom aan pakketten uit het populaire webwinkelen. De luchthaven was ooit de Europese draaischijf van de expresvervoerder, maar verloor die rol aan Leipzig. Brussels Airport behield nog wel een regionale rol, maar wordt door DHL de laatste jaren steeds vaker ingezet als internationaal transitopunt voor pakketten.

Volgens algemeen directeur Koen Gouweloose van DHL Aviation zal het nieuwe depot de luchthaven verbinden met achttien intra-Europese bestemmingen en enkele belangrijke intercontinentale bestemmingen in de VS, China en Afrika. Daarnaast verzorgt DHL ook 64 rechtstreekse wegverbindingen vanuit de Belgische draaischijf met belangrijkste Europese regio’s en steden.

De investering in Brussel past in de eerder aangekondigde plannen van DHL voor een uitbouw en modernisering van de bestaande expresinfrastructuur in Europa. Zo wordt er 200 miljoen euro gestoken in het Britse koeriersnetwerk en krijgt de Europese expreshub in Leipzig 150 miljoen euro voor een verdere uitbouw. Daarnaast werkt DHL aan een vernieuwing van de vrachtvloot, die deels met Lufthansa Cargo wordt geëxploiteerd via de joint venture Aerologic.

DHL is met 4.000 werknemers een van de grootste werkgevers van België. Op Zaventem is de expresvervoerder goed voor rond de 40% van het totale vrachtvervoer. Topman Arnaud Feist van Brussels Airport benadrukt het belang van luchtvrachtvervoer en DHL. ‘Met deze significante investering versterken we de positie van België als logistieke draaischijf in Europa. Het is ook positief voor de toegevoegde waarde op de handelsbalans voor ons land. Maar vooral ook: cargo creëert banen. Elke 100 ton vracht op Brucargo levert 1 baan op. Momenteel zijn er ongeveer 4.500 jobs op Brucargo. Dit jaar verwachten we daar nog eens 400 tot 500 banen aan te kunnen toevoegen.’

Brussels Airport liet over de maand januari een groei zien van 9,4% naar 37.869 ton. Alle segmenten lieten groei zien, waarbij de toename van het expresvolume van DHL met ruim 18% naar bijna 16.000 ton het grootste was. Ook het segment vrachtvervoer op freighters (+3,8%) steeg weer en dat is geheel toe te schrijven aan de komst van Ethiopian Cargo en Qatar Airways, aldus de luchthaven. In totaal steeg het aantal vrachtvluchten met ruim 10% vergeleken met januarimaand van 2014.