Het grote probleem is dat de inhoud van die aparte regels geheim blijken te zijn en de industrie maar een maand de tijd heeft gekregen om aan de nieuwe voorschriften te voldoen.

De Internationale luchtvrachtorganisatie TIACA haastte zich deze week in een persconferentie in Londen de solistische actie van de Amerikanen te veroordelen als ‘teleurstellend’. De belangenorganisatie zet mondiaal in op een beveiliging van de luchtvrachtketen door risicoanalyses, het registeren van de spelers in de luchtvrachtketen en scans van de lading die door onbekende partijen wordt aangeleverd. Daarmee is de veiligheid gegarandeerd in de keten zonder dat het transport vertraging oploopt.

De Amerikaanse TSA blijkt nu aparte voorschriften een gat te schieten in deze afspraken en de vraag is dan ook wat voor invloed de branche-organisatie heeft in Washington. Een ander factor is dat expediteurs, die gebruikmaken van freighters voor het vervoer van en naar de VS, binnenkort een probleem hebben. Ze moeten aan regels voldoen die in het meest positieve geval bekend zijn bij de vervoerder. Een bron dicht bij de TSA raadt de agenten dan ook aan om met de luchtvaartmaatschappijen zo snel mogelijk contact te zoeken. ‘De TSA geeft zelf geen updates over de nieuwe regels, maar verwacht dat de relevante bedrijven de beveiligde websites checken waar de veranderingen.’ Daarnaast kunnen luchtvaartmaatschappijen ‘individueel’ om een uitstel vragen bij de TSA indien zij er niet op tijd in slagen om de nieuwe voorschriften in te voeren.

Het enige wat verder bekend is rond de nieuwe vertrouwelijke maatregelen is dat het gaat om ‘tijdelijke procedures bij het tenderen van lading op vrachtvluchten’. Dat biedt weinig houvast voor de ladingaanbieders die de laatste jaren al zijn overstelpt met nieuwe richtlijnen.