Qatar Cargo is de tweede grote luchtvrachtmaatschappij die nu het toeslagencircus de rug toekeert. Vorige week nam Emirates Sky Cargo het initiatief dat door de concurrenten al is bestempeld als ‘gewaagd’. Ook het kleine SAS zou via een nieuwe prijsstructuur stoppen met het apart berekenen van toeslagen, melden bronnen.

We bestuderen het, maar ook andere varianten

Qatar Cargo schrijft dat het veel verzoeken heeft gekregen van expediteurs om de toeslagen te schrappen. ‘Na zorgvuldige overwegingen’ heeft de maatschappij daarmee ingestemd. Een nieuw commercieel tarief zal de bestaande structuur vervangen, heet het verder in de brief.

De maatschappij maakt in de kleine lettertjes nog wel een voorbehoud dat mogelijk lokale regels of juridische condities gevolgen kunnen hebben voor de all-in tarief. Ook kunnen eerdere aangegane contractuele verplichtingen leiden tot een andere invulling van de nieuwe prijsstructuur.

Air France-KLM Cargo heeft nog geen besluit genomen om eventueel Emirates Sky Cargo te volgen. Directeur Erik Varwijk van de Frans-Nederlandse vrachtmaatschappij noemt het initiatief rond de all-in tarieven wel ‘interessant’. Varwijk: ‘We bestuderen het, maar ook andere varianten.‘ Ook kijkt hij naar een eerder eigen testproject met all-in tarieven van zijn verre voorganger Michael Wisbrun. Dat mislukte destijds omdat er niet voldoende animo was onder de klanten.