Dat zegt scheidend commercieel directeur Peter Scholten van Saudia Cargo in een interview met Nieuwsblad Transport. ‘Wat doet Den Haag met Martinair? Je hoort ze niet eens, terwijl een belangrijke nationale asset verdwijnt. Dat is natuurlijk eeuwig zonde, maar wel de realiteit’, aldus Scholten

‘Wij hebben straks in Nederland de beste vrachtluchthaven van de wereld zonder een eigen nationale homecarrier met een eigen vrachtvloot’, onderstreept Scholten, die veertien jaar werkzaam was voor Martinair op leidinggevende posities in Europa, Afrika, het Verre Oosten en Noord- en Zuid-Amerika.

De vrachtmanager gelooft overigens niet dat Martinair nog valt te redden als Nederlandse vrachtcarrier. Vreemd vindt hij het wel. ‘Kijk maar eens naar het zuiden naar Cargolux en Luxemburg. Daar staat nu een sterke vrachtluchthaven zonder thuismarkt met een stevige professionele vrachtmaatschappij die de laatste jaren met heel veel overheidsgeld en goedkeuring van de EU overeind is gehouden.’

Scholten had verwacht dat Nederland met het verlies van Martinair de deuren meer open zou gaan zetten voor buitenlandse vrachtvluchten. ‘Maar ook dat gebeurt niet’, constateert hij.’Nederland houdt de deur grotendeels dicht. Waarom? Er zijn zeker geen vrachtvluchten van de KLM die je straks nog hoeft te beschermen. Ik denk dat dit niet goed is voor de BV Nederland.’

Volgens Scholten is er ‘best nog ruimte’ voor een goede ‘Nederlandse all cargo-airline’ vergelijkbaar aan Cargolux, ‘maar dan kleiner’ en met B777F’s. ‘Een serieuze vrachtmaatschappij met Schiphol als thuisbasis en met alle landingsrechten is kansrijk. Martinair Cargo was ooit succesvol en winstgevend, maar eigenaar KLM heeft nagelaten op tijd te investeren. Cargolux bewijst in Luxemburg dat een afzonderlijke vrachtcarrier best kansen heeft, maar dan moet je wel durven te investeren. Een nieuwe Nederlandse vrachtmaatschappij kan alleen als het echt serieus wordt aangepakt. Je hebt dan voldoende kapitaal, een vloot van tien tot twaalf freighters en steun van de Nederlandse overheid nodig naar het voorbeeld van Luxemburg’, zegt Scholten.


Zie verder interview met Peter Scholten in Nieuwsblad Transport.