De eerste resultaten van het onderzoek werden eind oktober gepresenteerd aan de vrachttafel van Schiphol, een overlegplatfrom tussen overheid en bedrijfsleven op de luchthaven. Daaruit konden door de partijen nog geen harde conclusies worden getrokken, werd duidelijk tijdens een bijeenkomst van de Amsterdam Airport Area over de toekomst van de luchtvracht op Schiphol.

Een vervolgonderzoek door luchtvrachtanalist Seabury in opdracht van het ministerie van Infrastructuur zal meer duidelijkheid moeten bieden, maar zal eerst in december van dit jaar aan de Tweede Kamer worden gepresenteerd.
Het aanvullende onderzoek moet mede duidelijk maken of de vrachtpositie van Schiphol versterkt kan worden door meer luchtvrachtrechten toe te kennen aan buitenlandse luchtvaartmaatschappijen. Een grote klacht van verladersorganisatie EVO is dat door het stringente toewijzingsbeleid van Den Haag bij toekennen van vrachtvluchten aan buitenlandse carriers om de belangen van KLM en Martinair te beschermen bedrijven steeds meer moeten uitwijken naar de omliggende luchthavens in het buitenland om de vracht op tijd op een bepaalde plek te krijgen.

Vooral door de drastische afbouw van het aantal vrachtvliegtuigen de komende jaren zou dat probleem steeds nijpender worden. Het onderzoek moet mede uitwijzen of dit een gevaar is voor de positie van Schiphol.

Mansveld liet deze week in overleg met de vaste kamercommissie Infrastructuur wel al doorschemeren dat het Nederlandse luchtvaartbeleid niet drastisch op de schop zal gaan. Nieuwe aanvragen van buitenlandse spelers blijft ze ‘kritisch’ bekijken. Daarnaast ‘monitort’ ze de verdubbeling van het aantal vrachtvluchten van Emirates Cargo op Schiphol met het oog op de concurrentiepositie van de KLM.