Het nieuws rond de grote sanering en ‘de voortdurende onzekerheid’ hebben zijn vrouw en hem ‘ontzettend veel pijn gedaan’, zegt hij in een eerste interview nadat KLM dit najaar aangaf de vloot van Martinair te willen inkrimpen van negen naar drie vrachtvliegtuigen.
‘Martinair is onmisbaar voor de KLM’, onderstreept Schröder. De luchtvaartpionier roept aandeelhouder KLM dan ook op nogmaals naar de businesscase en de plannen rond de laatste Nederlandse vrachtmaatschappij te kijken. ‘Martinair is juist zo belangrijk om te voorkomen dat buitenlandse carriers een te grote invloed krijgen op Schiphol. We moeten ons op onze eigen luchthaven niet laten overlopen. Dat is allemachtig belangrijk daarvoor te waken.’

De laatste grote luchtvaartondernemer van Nederland, die donderdag de ‘Martin Schröder Prijs’ zal uitreiken op het Nederlands luchtvrachtdebat, wijst ook op de bijzondere waarde die Martinair heeft als dochteronderneming van de KLM op het gebied van de ongeregelde vrachtvluchten. ‘Die is qua filosofie en uitvoering geheel anders als die van de lijndiensten van de KLM, waar alles van te voren is vastgelegd. Martinair is vooral daar waar er geld valt te verdienen. Samen kunnen de maatschappijen met inachtneming van de verschillende bedrijfsculturen twee markten bedienen. Martinair heeft afzonderlijke luchtvaartrechten op elke verre uithoek van deze wereld en kan vrachtcapaciteit aanbieden voor alle lading inclusief vracht van grote afmetingen. Dat lijkt mij bijzonder belangrijk als aanvulling op de KLM. Martinair kan bijvoorbeeld een dierentuin uit Zuid-Afrika heel snel overvliegen naar het Verre-Oosten. Dat kunnen andere airlines maar heel moeilijk voor elkaar krijgen.’

Volgens Schröder gaat de luchtvaart weliswaar door ‘bijzonder moeilijke tijden’ en is er de grote groei op vrachtgebied van de luchtvaartmaatschappijen uit het Midden Oosten, maar steekt Lufthansa Cargo desalniettemin een paar miljard euro in het vernieuwen van de vrachtvloot. Schröder: ‘Je moet altijd optimistisch blijven en niet pessimistisch zijn. Je moet net als Lufthansa voorbereid zijn op de tijd dat het weer beter gaat. ‘Be prepared’, zeg ik altijd want die tijd zal aanbreken. Dan moet je er wel staan met moderne en zuinige vrachtvliegtuigen, want de ouder wordende MD11’s van Martinair hebben wel hun beste tijd gehad. Je moet je als Lufthansa Cargo dus richten op betere tijden en niet wachten tot het zich bewijst, want dan ben je gewoon te laat’, onderstreept Schröder.

Het gehele interview met Martin Schröder staat in Nieuwsblad Transport van deze week.