WorldACD, een Nederlandse vrachtanalist opgezet door oud KLM-er Gerard de Wit, meldt dat over de maand september niet alleen het mondiale vrachtvolume (6,6%) sterk is gestegen maar ook de omzet (6%) in dollars. De sterke groeimarkten zijn vooral de Aziatische markt (7,7%) en Noord-Amerika (6,6%) op omzetgebied.
Daarnaast lijken sectoren als perishables en pharma de beste klanten van de luchtvrachtmaatschappijen te worden met groeipercentages van respectievelijk 9% en 16%. Het vervoer van bederfelijke waren heeft nu een marktaandeel van 8,5% in de totale mondiale luchtvrachtomzet. Pharma ligt nu op en aandeel van 3,5%, maar is ontegenzeggelijk sterk in opkomst.

Waarom dan klagen, vragen de onderzoekers zich af van WorldACD, dat al meer dan tien jaar de vervoerscijfers in de luchtvrachtindustrie bijhoudt en analyseert.

Het antwoord geven de analisten eigenlijk zelf, want het rendement uit het luchtvrachtvervoer is met -0,6% over de maand september nog steeds tanende. Een echte verklaring daarvoor wordt door de onderzoekers niet gegeven. De prijsdruk en overcapaciteit kunnen redenen zijn, maar WorldACD geeft hier geen duidelijk aanwijsbare redenen voor. Ook het effect van de lagere brandstofkosten, inclusief heden wordt er gesproken van een kostendaling in de markt van 10%, zou een aanmerkelijk effect mogen hebben op de verdienmodellen op vrachtgebied.

Europa doet het in de statistieken van de luchtvrachtanalist ook niet slecht, laten de cijfers over de eerste negen maanden van dit jaar zien vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. De luchtvrachtexport vanuit Europa steeg met 7,8%. Vergeleken met het jaar 2011 was er sprake van een toename van 1,2%. Daarnaast was Europa de enige regio in de wereld waar de winstmarge op het transport niet negatief was maar zelfs groeide over de eerste negen maanden van dit jaar. Als bestemming voor luchtvracht heeft de EU en de omliggende staten wel een probleem, aldus WorldACD. Zo daalde de omzet in luchtvrachtimport vergeleken met 2011 met 13,7% en vergeleken met vorig jaar was het herstel miniem en onder het mondiale gemiddelde.