De aanstaande kerstdrukte en het herstel van de Amerikaanse economie zorgen er voor dat door verladers steeds meer een beroep doen op de luchtvrachtmaatschappijen en de tarieven in deze markt pieken, meldt de Amerikaanse vakpers.

Het Russische AirBridgeCargo heeft al extra capaciteit ingezet vanuit de Chinese steden Hongkong en Chengdu/Zhengzhou. Hetzelfde geldt voor Cathay Pacific dat ook een sterke vraag vanuit Vietnam ziet waar verladers meer luchtvrachtcapaciteit inkopen om de achterstand in de belevering van de VS-markt in te halen.

De kosten voor het charteren van een B747-freighter zijn volgens insiders in sommige gevallen verdubbeld en klanten moeten dan al gauw 600.000 dollar betalen voor een zogeheten ‘roundtrip’ (heen en terug). Andere airlines spreken van een chartertarief van 500.000 tegen normaal 300.000 dollar tot 400.000 dollar.

Expediteur UTi zei afgelopen week dat het B747’s zal charteren tussen Shanghai en Chicago om de congestie in de Amerikaanse havens te omzeilen. Daarnaast zorgen de stevige congestietoeslagen van de verschillende reders er voor dat verladers en expediteurs weer meer naar de luchtvrachtsector gaan kijken vooral nu goederen, vooral elektronica en mode-artikelen zo vlak voor de kerstdagen nog op tijd in de winkels moeten liggen.

Veel partijen verwachten dat de drukte in de luchtvracht nog zeker tot aan het einde van december zal duren. Diverse analisten geloven dat de grote vraag naar luchtvrachtcapaciteit eerst in februari van het volgende jaar zal stoppen wanneer het Chinese nieuwe jaar begint.