Dat meldt het Britse logistiek vakblad The Loadstar.
KLM zou tevens de garantie willen afgeven aan mogelijke kopers dat het voor de toekomst geen concurrerende vrachtvluchten vanuit Schiphol zal uitvoeren.

KLM maakte in april bekend de vrachtactiviteiten verder te saneren.Daarbij zouden alle opties worden bekeken, waaronder het reduceren of geheel afstoten van de vrachtvloot. De plannen zouden in juni worden gepresenteerd, maar werden uitgesteld tot ergens deze maand. De vakbonden hebben van de directie intussen begrepen dat de plannen eind van deze maand zullen worden bekendgemaakt

Martinair telt 250 piloten en een totaal personeelsbestand van 600 mensen. De vrachtvloot bestaat uit zes MD11F’s, vier B747-400ERF’s en drie B747-400BCF’s. De laatste drie vrachtvliegtuigen zijn 25 jaar oud. Twee van deze bejaarde freighters zijn vorig jaar voor onbepaalde tijd gestald door de maatschappij op het Spaanse vliegveld Teruel.

De complete vrachtvloot wordt via diverse leaseconstructies gehuurd in het buitenland en is niet langer in het bezit van de KLM, blijkt uit het luchtvaartuigregister van luchtvaartdeskundige Herman Dekker, die zich baseert op gegevens van de dienst Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) van het ministerie van Infrastructuur. Volgens de KLM kloppen deze gegevens uit het register niet, maar een woordvoerder van de maatschappij kan niet aangeven hoe de eigendomsverhoudingen van de dertien vrachtvliegtuigen precies liggen.

Martinair bestaat naast de vrachtmaatschappij uit het onderhoudsbedrijf Regional Jet Centre en de Flight Academy op Lelystad Airport. Het is onduidelijk wat met deze onderdelen zal gebeuren.

KLM zegt in en eerste reactie op het nieuws dat ‘wat betreft Martinair alle opties nog steeds op tafel liggen’.