De top van Brussels Airlines blijft nog vaag over de reorganisatie. De directie sluit wel een collectief ontslag uit en zegt dat het de bedoeling is om ontslagen te vermijden door bijvoorbeeld het introduceren van meer deeltijdwerk.

Volgens Etienne Davignon, voorzitter van Brussels Airlines, blijven de resultaten achter op het stijgende vervoer. De concurrentie op de Europese markt blijft groot, terwijl de brandstofkosten met 43 % zijn gestegen vergeleken met vorig jaar. Ook heeft de kleine Belgische luchtvaartmaatschappij veel last van de politieke instabiliteit in West-Afrika, een van de belangrijkste buitenlandse markten van de airline.

De directie wil Brussels Airlines wil een meer flexibele organisatie en investeren in de lange afstandsvluchten. Zo zal het Afrikaanse netwerk worden versterkt en vliegt Brussels Airlines vanaf juni volgend jaar naar New York.

De nieuwe activiteiten Brussels moeten het resultaat jaarlijks met 40 tot 60 miljoen euro verbeteren. Daarmee zou de maatschappij samen met de sanering van het personeelsbestand in 2014 weer zwarte cijfers kunnen schrijven, verwacht de directie.