De omzet van het vrachtbedrijf liet over de eerste zes maanden nog wel een lichte stijging zien van 0,8% naar bijna 1,6 miljard euro.
Het operationeel verlies op de vrachtactiviteiten kwam met 37 miljoen euro grotendeels voor rekening van het tweede kwartaal. Ook daalde tussen juli en september de omzet met 1,7% naar 773 miljoen euro. In 2010 eindigde het tweede kwartaal nog met een winstje van zeven miljoen euro op een omzet van 741 miljoen euro.

Air France-KLM verwacht het kalenderjaar 2011 niet langer af te sluiten met zwarte cijfers. Tussen april en september werd een nettoverlies geleden door het totale concern van 183 miljoen euro tegen een nettowinst vorig jaar van 1 miljard euro. Over het tweede kwartaal van het lopende boekjaar werd er wel weer een positief resultaat bereikt van 14 miljoen euro, maar de directie verwacht niet dat dit herstel groot geneoeg zal zijn om 2011 positief af te sluiten.

De schommelende brandstofprijzen en valutakoersen deden Air France-KLM pijn, evenals de politieke crises in de Arabische wereld en de nasleep van de zware aardbeving die Japan in maart trof. De omzet groeide wel met ruim 2 procent tot 6,79 miljard euro.

Over de eerste helft van het gebroken boekjaar 2010/2011 bedroeg de omzet 13 miljard euro, een verbetering van ruim 5% tegenover de eerste helft van 2010.

Hoewel de cijfers ver achterblijven bij de verwachtingen van analisten, sprak KLM-topman Peter Hartman van een bevredigend resultaat gezien de uitdagingen waarvoor het bedrijf zich gesteld ziet. Ook andere luchtvaartmaatschappijen hebben daar last van, maar “wij waren wel de slechtste van de klas”, erkent Hartman.

De komende tijd zal het Frans-Nederlandse bedrijf alle zeilen moeten bijzetten om de economische onzekerheid het hoofd te bieden. “We zullen elke euro die we verdienen, tien keer omdraaien voor we hem uitgeven”, aldus de KLM-directeur. De kostenbesparingen die het bedrijf in het vooruitzicht stelde, zullen Air France harder treffen dan KLM, voegde hij eraan toe.

Volgend jaar wil het luchtvaartbedrijf een uitgewerkt reorganisatieplan presenteren. De kosten moeten verder omlaag om de concurrentiepositie te verbeteren. Verder moet de schuldenlast worden verlicht. Hartman herhaalde dat de maatschappij ‘iedereen binnen de familie’ wil houden. Of dat lukt, is sterk afhankelijk van de economische ontwikkelingen van de komende tijd.