Met een vrachtcapaciteit van 65 ton past de nieuwe A330F beter in de nieuwe vrachtstrategie van Maleisische luchtvaartmaatschappij dan de grotere B747, zegt vrachtmanager Keesjan de Vries van MAS Kargo. “Wij maken steeds vaker tussenstops op de vluchten tussen Schiphol en Maleisië en in dat concept als city-hopper past een kleiner vrachtvliegtuig veel beter dan de grotere vrachtjumbo’s met een capaciteit van honderd ton.”

Daarnaast is de A330 met de mindere vrachtruimte en veel lager brandstofconsumptie dan de B747 een gepast antwoord op de steeds groter wordende overcapaciteit vanuit Azië en de hoge brandstofprijzen, zegt de vrachtmanager.

MAS Kargo heeft in totaal vier A330-200F’s besteld die de drie gehuurde en verouderde B747-200’s van Southern Air zullen vervangen. De eerste A330 werd eerder deze maand afgeleverd. Een tweede freighter volgt rond oktober van dit jaar. De overige twee vrachtvliegtuigen zullen in 2012 worden toegevoegd aan de vrachtvloot, die daarnaast nog zal bestaan uit twee B747-400F’s voor de routes met dikke vervoerstromen.

Volgens De Vries ontwikkelt de export uit Schiphol zich nog positief, maar is het aanbod uit China nog steeds zwak te noemen. “Wij hopen met de markt dat China in oktober weer aantrekt.”