‘De klanten wordt een prijskorting van 10% tot 15% door de neus geboord’, aldus Juan Andres Alvez, vice executive president ground handling van Swissport tegenover de Belgische krant De Standaard. ‘Luchtvaartmaatschappijen zullen te veel blijven betalen’, vindt hij.

Flightcare en Swissport waren eind juni gekozen als winnaars voor de afhandelingstender op Zaventem. Swissport won naast de licentie voor de passagevluchten ook de vergunning om luchtvracht af te handelen. Grote verliezer was Aviapartner dat zijn licenties op zijn thuismarkt verloor.

Aviapartner trok daarop succesvol naar de rechtbank om The Brussels Airport Company te laten verbieden de nieuwe contracten te ondertekenen. De luchthaven ging weer in het tegenoffensief, maar een uitspraak in deze beroepszaak wordt niet voor oktober verwacht. Dit betekent dat Swissport niet op 1 november, wanneer de oude contracten aflopen, kan beginnen op Brussels Airport.

De verwachting is dat staatssecretaris voor Mobiliteit, Etienne Schouppe, via een apart besluit tijdelijk de licenties van de huidige afhandelaars (Aviapartner en Flightcare) zal verlengen. Volgens Swissport druist dit in tegen de Europese richtlijn. Het bedrijf overweegt ook naar de rechter te stappen.