Het vertrek van de luchtvrachtmanager komt als een verrassing voor de luchtvrachtbranche. Recent wist de 61-jarige Van Leeuwen zijn bedrijf K+N aan de top te brengen van de Nederlandse luchtvrachtsector. De verwachting was toen dat de luchtvrachtdirecteur eind volgend jaar als markleider met pensioen zou gaan.

Van Leeuwen ging er ook van uit dat hij zijn loopbaan bij K+N zou beëindigen. “Ik kreeg echter onlangs een aanbod van de Oostenrijkse expediteur cargo-partner om mondiaal de uitbouw van hun internationale netwerk aan te sturen. Dan gaat het toch weer kriebelen. Het is altijd diep in mijn hart mijn droom geweest om een keer een grote internationale rol te vervullen. Nu biedt Cargopartner die kans. Dat kun je niet laten schieten.”

Bij de directie van K+N in Rotterdam wordt het besluit van Van Leeuwen betreurd, maar ook gerespecteerd. “Wij zijn in goed overleg uit elkaar gegaan”, laat algemeen directeur Niemeier van K+N in Rotterdam via zijn woordvoerder weten. “Natuurlijk hadden wij liever gezien dat Guus tot aan zijn pensioen bij ons zou blijven, maar wij begrijpen dat hij deze kans wil grijpen.”

Volgens Van Leeuwen is cargo-partner niet te vergelijken met een netwerkexpediteur als K+N. “Het is een veel kleinere speler en geen directe concurrent van K+N. Daarnaast moet nog veel binnen de kleine organisatie worden opgebouwd. Dat maakt het ook zo’n interessante klus.” Van Leeuwen zegt een contract voor drie jaar te hebben getekend. “Mijn pensioen stel ik dan ook nog eventjes uit.”

Cargo-partner werd in 1983 opgericht en telt rond de 2.200 medewerkers.