Volgens de Japanse Nma hebben de twaalf agenten tussen 2004 en 2007 prijsafspraken gemaakt. Daarvoor werd in Japan als platform het regulier overleg van de Japan Aircargo Forwarders Association gebruikt.

De internationale kartelzaak tegen expediteurs heeft een aantal raakvlakken met de prijsafspraken van een twintigtal luchtvaartmaatschappijen op het gebied van luchtvrachttoeslagen in de periode 2002 en 2006. In die zaak zijn miljarden euro’s aan boetes en schadevergoedingen uitgedeeld.

In Europa zijn in de kartelzaak tegen de expediteurs nog geen boetes opgelegd, maar heeft de Europese Commissie wel een groep van expediteurs aangeklaagd. Het gaat daarbij onder meer om DHL, UPS, Kuehne+Nagel, Panalpina en DSV. Het is onduidelijk wanneer de zaak in Europa zal lijden tot een veroordeling.

Yusen Logistics had gehoopt de kartelzaak in Japan te kunnen winnen. Mede door een reservering voor de boete zag de expediteur de winst over het gebroken boekjaar 2010/2011 met 85% dalen naar 13,5 miljoen dollar. Yusen zegt in een reactie een nieuwe beroepsprocedure voor het Japanse Hoger Gerechtshof niet uit te sluiten.