Volgens de nieuwe topman Frank Reimen onderzoekt Cargolux momenteel een nieuwe vrachtstrategie, nieuwe routes en een andere vlootsamenstelling. Binnen deze herijking zoekt de Luxemburgse vrachtvervoerder naar een strategische partner met een flinke buidel met geld. Hoe die participatie vorm zal krijgen is nog onduidelijk. De luchtvaartmaatschappij wil in mei van dit jaar de plannen nader toelichten.

Een mondiale alliantie met een andere grote vrachtvervoerder zonder financiële participatie wordt ook onderzocht, maar lijkt minder wenselijk. Hetzelfde geldt voor een nauwe samenwerking met een investeringsmaatschappij of een netwerkexpediteur zoals Panalpina, die een groot deel van zijn lading door de Luxemburgers laat vervoeren.

Cargolux heeft sinds 2007 alleen maar rode cijfers geschreven. In 2009 lag het verlies op 114 miljoen euro. Daarbij komt nog een recente geldboete van de Europese Commissie voor prijsafspraken van 88 miljoen euro. De maatschappij zegt 2010 weer met winst te hebben afgesloten. Het vrachtvolume lag vorig jaar met 700.000 ton ruim 10 procent hoger dan in 2009.

Cargolux heeft bij de Amerikaanse vliegtuigfabrikant Boeing dertien nieuwe B747-8 F’s besteld. De nieuwe vrachtjumbo heeft een capaciteit van 140 ton. Het bestuur van de luchtvaartmaatschappij wil een aantal van deze bestellingen gaan omzetten in orders voor de kleinere en goedkopere B777F’s. Met een capaciteit van 100 per vliegtuig past dit vliegtuigtype straks beter bij het netwerk van nieuwe bestemmingen zoals Zuid-Amerika. Daarnaast wil de maatschappij een aantal van haar oudere B747-400’s bij de komst van de nieuwere generatie vrachtvliegtuigen niet langer afstoten, maar in de vloot houden.