Wisbrun zegt de ‘komende maanden uit te zien’ naar de samenwerking met Eurlings (37). Wanneer hij precies zijn taken geheel zal overdragen is nog onduidelijk. Wel betekent de komst van de oud-minister dat Wisbrun zijn lidmaatschap van de prestigieuze Air France KLM Group Executive Committee zal verliezen.

Eurlings laat weten dat hij verscheidene aanbiedingen heeft gehad maar dat hij ‘vol overtuiging heeft gekozen voor KLM, onze nationale trots’. Volgens de ex-minister brengt de nieuwe baan bij KLM Cargo hem terug bij zijn oude vakgebied als logistiek ingenieur. ‘Een inhoudelijk prachtige baan, waarbij ook mijn privétijd beter planbaar is.’

Volgens KLM staat het vertrek van Wisbrun bij het vrachtbedrijf ‘helemaal los’ van een mogelijke vervolging van de vrachtbaas door de VS voor mogelijke prijsafspraken op vrachtgebied tussen 2000 en 2006. In september van het vorig jaar werd de vrachtdirecteur van Martinair Cargo, Meta Ullings, in staat van beschuldiging gesteld in de VS in dezelfde zaak. De Martinair manager hangt een celstraf boven het hoofd van tien jaar en een boete van een miljoen dollar.

In november 2010 moest de topman Ulrich Ogiermann van de Luxemburgse vrachtmaatschappij Cargolux het veld ruimen omdat hij in de VS wordt vervolgd voor zijn rol in het vrachtkartel. Ook de Nederlandse manager Robert van de Weg van Cargolux moet zich voor dezelfde prijsafspraken verantwoorden in de VS. In totaal zijn ruim twintig luchtvrachtvervoerders betrokken geweest bij het vrachtkartel. Kartelautoriteiten wereldwijd hebben in deze zaak ruim twee miljard euro aan boetes uitgedeeld, maar in de VS worden ook steeds meer vrachtmanagers persoonlijk vervolgd. Daarbij zou het Amerikaanse Openbaar Ministerie gebruik maken van een deelnemerslijst aan een vrachtoverleg in Duitsland, waar volgens bronnen in de luchtvrachtindustrie ook de naam van Michael Wisbrun op staat. De lijst is door Lufthansa, dat een aantal jaren geleden als klokkenluider functioneerde in deze zaak, aan het de Amerikaanse kartelautoriteiten toegespeeld.

Camiel Eurlings en KLM zijn een mooie nieuwe combinatie, aldus directeur Dick van den Broek Humphreij van verladersorganisatie EVO in reactie op de benoeming van de oud-minister. ‘De samenwerking met Eurlings is altijd goed geweest, en die met KLM ook, dus wij zien kansen in de nieuwe combinatie’, aldus de EVO-directeur. Van den Broek Humphreij verwacht niet dat met de komst van Eurlings de koers van het concern op het gebied van vracht drastisch zal wijzigen. ‘Wel is het natuurlijk zo dat met een nieuwe manager bij een bedrijf er altijd iets verandert. We wachten het af.’

Niet iedereen is blij met Eurlings’ nieuwe baan. De voormalige minister van Verkeer en Waterstaat wekt de schijn van belangenverstrengeling door aan de slag te gaan bij KLM. Dat heeft GroenLinks-Tweede Kamerlid Liesbeth van Tongeren dinsdag gezegd. Op het terrein van de luchtvaart nam Eurlings volgens Van Tongeren veel maatregelen tegen omwonenden en milieubelangen. ‘En dan nu die hoge functie daar, dat wekt de schijn van belangenverstrengeling’, aldus Van Tongeren.

In juni vorig jaar vroeg Van Tongeren in het vragenuurtje in de Tweede Kamer de toenmalig demissionair minister Eurlings al of hij in de markt was voor een hoge functie bij KLM. Toen al gingen deze geruchten, onder meer in Nieuwsblad Transport. Het Kamerlid sprak toen al uit het onwenselijk te vinden dat ‘een minister solliciteert in een sector waar hij nog verantwoordelijk voor is’. Eurlings ontliep de vraag van Van Tongeren. Hoewel nu pas echt duidelijk is geworden dat Eurlings bij KLM begint, vermoedt Van Tongeren dat zijn werving al is begonnen toen hij nog (demissionair) minister was.