De vrachtdivisie was met een verlies van 373 miljoen euro toen nog het zorgenkindje van de Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie. Met de winstspurt over het derde kwartaal van zestig miljoen euro lijken die tijden nu vergeten.

Air France-KLM Cargo legde over het derde kwartaal van het fiscale jaar 2010/2011 bijna 5 procent meer vrachtkilometers af. Daardoor steeg de beladingsgraad van de totale capaciteit met 0,7 procent naar 70,4 procent. Nog belangrijker dan deze hogere beladingsgraad is het feit dat de vrachtverkoop de gemiddelde opbrengst per vrachtkilometer wist te verhogen met bijna vijf eurocent oftewel 20,7 procent over de laatste drie maanden van vorig jaar. Over de eerste negen maanden steeg de vrachtmarge zelfs met 31 procent. Dat vertaalt zich weer in een omzet die tegenover een jaar geleden met 2,4 miljard euro ruim 35 procent hoger uitviel. Voor het derde kwartaal was de toename met 28 procent naar 830 miljoen euro iets minder groot, maar nog steeds opmerkelijk. De vrachtdivisie wijst er wel op dat bijna 7 procent van deze groei is toe te schrijven aan valutavoordeeltjes.

De cijfers van Air France-KLM bieden geen zicht op de afzonderlijke activiteiten van de bedrijfsonderdelen KLM Cargo, Air France Cargo en Martinair Cargo. Daardoor worden de prestaties van de diverse ondernemingen een beetje gemaskeerd. Zo is niet duidelijk hoe winstgevend de operatie met vrachtvliegtuigen van dochter Martinair Cargo is en of Air France Cargo de achterstand bij de beladingsgraad op zuster KLM heeft ingelopen. Die kloof was enkele jaren geleden nog rond de 10 procent.