Een dalende grondprijs betekent niet dat Oost-Europa minder interessant is als vestigingsplaats. Integendeel. De stijgende koopkracht in Oost-Europa maakt de regio aantrekkelijk als vestigingsplaats voor westerse bedrijven. Valerie Vanbiervliet, directeur Benelux & OostEuropa Goodman spreekt over de tweede golf. ‘Tien jaar geleden was de eerste golf. Toen vestigden verladers zich in Oost-Europa omdat de grond en de arbeidskrachten hier goedkoop waren. Het distributiecentrum in Oost-Europa werd gebruikt om de rest van Europa te bevoorraden. Nu is Oost-Europa als vestigingsplaats interessant wegens de groeiende afzetmarkt.’

Over de ‘eerste golf’ gesproken: bedrijven die zich tien jaar geleden in Polen vestigden met één Europees distributiecentrum (EDC), komen steeds vaker terug op dit concept. Door de stijgende vervoerskosten wordt het te duur om vanuit deze EDC de rest van Europa te bevoorraden. Ook liggen de arbeidskosten in Oost-Europa steeds hoger. Het concept van meerdere regionale distributiecentra (al dan niet gecombineerd met één centraal districentrum) raakt weer in de mode. Door de huidige financiële malaise worden bedrijven gedwongen hun supply chain te rationaliseren. ‘Bedrijven kijken nu nog meer naar mogelijkheden om op kosten te besparen’, vertelt Slager van DVHG. ‘We kunnen nu vooral met kostenbesparende methoden klanten binnenhalen. Voor iemand die in een oud gebouw zit, is het op lange termijn zeker interessant om te verhuizen.’ Minder stookkosten en een efficiëntere opbouw van het magazijn, daar hebben verladers en logistiek dienstverleners wel oren naar.

‘De logistieke vastgoedmarkt in West-Europa is volwassener’, analyseert Vanbiervliet. Verladers en logistiek dienstverleners zijn hier al onder de pannen, er is hier geen gebrek aan distributiecentra. Wel zijn er trends waarneembaar waar de Goodmans van deze wereld op inhaken. Vervoerders kiezen er steeds meer voor hun magazijnen van de hand te doen. ‘Logistieke bedrijven zetten hun liquide middelen liever in op hun kernactiviteit en verbetering van hun prestaties dan op de financiering van hun gebouwen’, verwoordt Goodman dit in een bedrijfsbrochure. De sale&lease back-constructie. Vanbiervliet: ‘Vervoerders verkopen hun pand aan een logistiek vastgoedbeheerder en huren het vervolgens terug.’

Contracten tussen verladers en transporteurs worden met het jaar korter. In de transportwereld regeert steeds meer de waan van de dag. Stel je sluit een contract af met speelgoedfabrikant Mattel voor de volledige distributie in Nederland. Van de één op de andere dag is je distributiecentrum volledig benut. Een paar jaar later stapt Mattel over naar de concurrent. Daar zit je dan in je lege magazijn. Het overkwam Norbert Dentressangle in Oss. Het magazijn wacht nog steeds op een nieuwe klant.