Onderzoeksbureau Transport Intelligence verwacht dat de luchtvracht- en zeevrachtmarkt voor een periode van zeker 24 maanden last zal hebben van lagere tarieven en dalende groei. De onderzoekers stellen op basis van gesprekken met marktpartijen dat het ladingaanbod vooral uit China afneemt. Luchtvaartmaatschappijen en containerreders reageren daarop door ‘agressief’ capaciteit uit de markt te halen.

Dit maakt het voor expediteurs moeilijker om lagere tarieven te bedingen, zegt het onderzoeksbureau. En dat zal zich weer vertalen in lagere winsten voor grote expediteurs in de markt, zoals DHL, Panalpina, Schenker, Kuehne + Nagel, Geodis, Ceva, Agility, UTi en Rhenus.

Het derde kwartaal was nog heel redelijk bij bijvoorbeeld Kuehne + Nagel, maar viel al lelijk tegen bij bedrijven als TNT en Deutsche Post (DHL). Bij TNT daalde de winst een derde. Het bedrijf is vooral bezorgd over de internationale pakjesmarkt. Deutsche Post draait op zich heel behoorlijk, maar ziet de economie wel afkoelen. Het concern kampt nog steeds met grote problemen bij de Amerikaanse dochter van DHL, wat het resultaat drukt.

Panalpina rapporteerde over de hele linie behoorlijke resultaten, maar zag de nettowinst met een derde terugzakken door de terugtrekking uit Nigeria. Zowel Panalpina als Kuehne + Nagel, allebei Zwitserse concerns, signaleert een vertraging in de volumegroei, zowel in zee- als luchtvracht.

Vooral luchtvracht had volgens hen in het derde kwartaal al flink te lijden van de crisis. Norbert Dentressangle meldt aanhoudende om z et g roei, maar stelt wel vast dat het groeitempo afneemt. De Fransen anticipeerden in juni al op economisch zwaar weer door hun vrachtautovloot te verminderen. Norbert Dentressangle lijfde eerder dit jaar Christian Salvesen in. Het concern vreest dat het door de teruglopende conjunctuur moeilijker wordt de resultaten bij Salvesen te verbeteren.

Het Deense DSV, dat dit jaar ABX overnam, vormt een markante uitzondering. Het bedrijf kwam met sterke derde-kwartaalcijfers. DSV is ook de moedermaatschappij van Frans Maas, dat eerder werd overgenomen.

Slachtoffer van de kredietcrisis is het Luxemburgse Logwin, voorheen Thiel Logistik. Het bedrijf moest in het derde kwartaal een verlies van bij elkaar 98 miljoen euro nemen op een aantal overnames uit het verleden. Het gaat om circa bedrijven die in de periode tot 2003 nog door grondlegger Günther Thiel waren bijeengekocht.

Zonder de kredietcrisis en de wereldwijde conjuncturele afkoeling, onderstreept Logwin, zou er geen noodzaak tot deze afschrijving zijn geweest. Het bedrijf, dat jarenlange reorganisaties achter de rug heeft, zakte door de bijzondere post terug in de rode cijfers. Vorig jaar werd in het derde kwartaal nog een winstje van 1,4 miljoen euro geboekt.

Stefan Quandt, die via zijn beleggingsgroep Delton 53,7 procent van de aandelen Lowin bezit, wil nu de rest ook in handen krijgen. Quandt, ook grootaandeelhouder bij BMW, heeft een bod van 1,55 euro per aandeel op tafel gelegd, ver boven de slotkoers van vrijdag (0,64 euro).