Nu veel consumenten als gevolg van de kredietcrisis zuiniger willen leven, zullen ze bij het boodschappen doen vaker voor diepvriesproducten kiezen. Verse producten bederven immers sneller dan ingevroren varianten en dat is in deze moeilijke tijd weggegooid geld, zo stelt Brian Young, algemeen directeur van de British Frozen Food Federation (BFFF), een belangenvereniging voor bedrijven in deze sector.

Het gaat sowieso goed met de diepvriesmarkt. De laatste 2,5 jaar is de omzet in alle categorieën gestegen, blijkt uit onderzoek van Young in negen deelmarkten: ijs, desserts, groente, aardappelproducten, vis, vlees en gevogelte, kant en klaar maaltijden, pizza’s en ‘overige producten’. ‘De populariteit van diepvrieseten neemt toe sinds eind 2006. Dat was de eerste keer dat de Engelse media over een eventuele recessie begonnen te schrijven. Nu de recessie een feit is, gaat het nog harder. Consumenten willen waarde voor hun geld. Bij hun pogingen om geld te besparen, klinkt de boodschap van minimale verspilling goed in hun oren’, zo betoogt Young.

De recessie is niet de enige verklaring voor de groeiende verkoop van diepvriesproducten. stelt Young. Steeds meer consumenten realiseren zich volgens hem dat diepvriesproducten nagenoeg even gezond zijn als verse. ‘Het heeft meegeholpen dat de bekende Engelse tv-kok Delia Smith het boek ‘How to cheat at cooking’ uitbracht, een lofzang op het gebruik van diepvriesproducten. En dat bekende namen als David Beckham en Disney een eigen vriesproductlijn lanceerden, droeg eveneens een steentje bij.’ De ene deelmarkt groeit wel harder dan de andere. Aan de hand van een aantal grafiekjes zet Young de verschillen uiteen. ‘De hoeveelheid verkocht ijs daalt al sinds 2007, maar de omzet neemt toe. Dat komt met name door de slechte zomers in het Verenigd Koninkrijk. Als we een goede zomer krijgen, zal de afzet sterk stijgen.’ Pizzaproducenten hebben juist geprofiteerd van de vele regenbuien. Op de vechtmarkt der pizza’s, waar zowel retailers met eigen merken als bekende A-producenten hun product proberen te slijten, steeg zowel omzet als de afzet.

Verladers kunnen door logistieke innovatie de afzetgroei stimuleren, aldus Young. Als voorbeeld noemt hij de spectaculaire groei van de verkoop van vis. Twee grote merken, Young’s (geen familie) en Birds Eye, strijden samen om de gunst van de consument en doen dat middels de introductie van nieuwe verpakkingen. ‘En ook het benadrukken van het gezondheidsaspect blijkt de verkopen te stimuleren, niet voor niets staat de term Omega-3 centraal in de reclamecampagnes.’

Suikerzoete desserts lijken ongezond, maar ook hun omzet en afzet stegen tot maart 2008. Daarna zette een lichte daling in. ‘Consumenten hebben meer interesse in bevroren fruit. De opkomst van de smoothie heeft ervoor gezorgd dat heel wat meer bevroren fruit is verscheept.’

Vlees en gevogelte hebben het van alle diepvriesproducten het zwaarst. Sinds juni 2008 is weer een flinke daling van omzet ingezet, terwijl de afzet toch steeg. ‘De situatie is voor vleesimporteurs verslechterd door de zwakke pond, de importprijzen en het slechte barbecueseizoen.’