• Transporteurs in de VS waren na de banken de grootste verliezers op Wall Street. Zelfs na de bekrachtiging van het grote Amerikaanse staatshulpplan voor het bankwezen ging er bij de Dow Jones Transportation Average 8,7 procent van de koersen af. Carriers gingen in de verkoop, maar ook expediteurs als UTi Worldwide en C.H. Robinson liepen 7 procent koersverlies op.
  • In Nederland moest TNT de laatste drie weken 20 procent aan beurswaarde inleveren. Wereldwijd ging ook de scheepvaart in de verkoop. Dit zegt overigens weinig over zulke fondsen als zodanig – ze dalen met de algemene trend en niet omdat ze zelf in nood zouden zitten.
  • Het Havenbedrijf Rotterdam denkt voorlopig weinig last te hebben van de crisis. De groei van de overslag zal meevallen. Er treedt een daling op van de overslaggroei van gecontaineriseerde consumentenartikelen, maar die van bijvoorbeeld ijzererts groeit onverdroten door omdat die aanvoer op basis van langjarige contracten plaatsvindt.
  • ING Economisch Bureau denkt dat de transportsector, die gemiddeld een laag rendement behaalt, duidelijk gevolgen van de crisis zal ondervinden. ‘Bekend is echter dat de verschillen groot zijn. Er zijn nog genoeg bedrijven die door ervaring, specialisme of aanvullende dienstverlening bovengemiddeld presteren. Voor deze bedrijven zal bankkapitaal beschikbaar blijven’, zeggen branchemanager Transport en Logistiek Machiel Bode en sectoranalist Rico Luman van ING Economisch Bureau.
  • ING denkt dat leasing van vervoermaterieel niet sterk wordt geraakt, omdat het risicoprofiel voor de bank of leasemaatschappij lager is. De ‘funding’ door banken wordt door de kredietcrisis wel duurder. ‘Dit zal moeten worden doorberekend aan afnemers.’ De bank ziet een afkoeling in de scheepvaartmarkt. Er zijn veel schepen besteld terwijl nu onzeker is of de extra capaciteit wel snel kan worden benut. Veel ervan worden in rompbevrachting uitgeleend om de bezettingsgraad te verhogen De olieprijs is gedaald. Voor vervoerders die een dieselclausule hanteren (60 procent van alle transporteurs, volgens TLN), maakt dit weinig verschil. De andere 40 procent hebben er voordeel bij. Maar de daling in de dieselprijs is sneller gegaan dan de oliemaatschappijen haar hebben doorgegeven. Bovendien kan de olieprijs weer snel oplopen, omdat het zwarte goud hoe dan ook schaarser wordt.
  • Hoe de rente zich zal ontwikkelen, is onduidelijk. Duidelijk is wel dat partijen elkaar zo laat mogelijk betalen om wat rentewinst te boeken. Kredietverzekeraar Atradius berekent dat transporteurs in Europa hun crediteuren nu gemiddeld 53 dagen laten wachten op hun geld.

• De crisis verstoort mooie beursplannen. Binnen de Duitse regeringspartij SPD wordt al geroepen om uitstel van de gedeeltelijke beursgang van Deutsche Bahn. De Franse regering ziet voorlopig weinig meer in privatisering van La Poste en SNCF.