De rederijorganisatie World Shipping Council (WSC) heeft een verontruste brief naar de commissievoorzitter gestuurd waarin ze waarschuwt dat invoering van de wet de Amerikaanse handel zal verlammen en tot conflicten met buitenlandse regeringen zal leiden. Via de commissie transport werd vorige maand ook al geprobeerd het 100 procents containerscannen in te voeren, maar toen werd het voorstel nog verworpen. Tot nu toe wordt in havens zoals Rotterdam slechts een klein deel van de containerstroom, op basis van risicoanalyses, met containerscans gecontroleerd. De WSC is bang dat het plan voor het 100 procent scannen via de veiligheidscommissie alsnog de goedkeuring van het Amerikaanse congres krijgt en dat de Amerikaanse regering de maatregel vervolgens eenzijdig aan haar buitenlandse handelspartners op zal leggen.

De rederijen vragen in hun brief aan de Amerikanen om duidelijkheid te verschaffen over de precieze inhoud van de Sail Only if Scanned Act. Wie zou de scans straks bijvoorbeeld moeten uitvoeren, zo vraagt de WSC zich af: buitenlandse overheidsorganen of terminalbedrijven? En willen de Amerikanen echt de scanfoto’s van elke container straks eerst analyseren voordat het schip mag vertrekken? ,,Een schip met vierduizend containers analyseren, zou tientallen werkdagen kosten, wat aanzienlijke vertraging van het handelsverkeer en aanzienlijke congestie in havens overal ter wereld zou veroorzaken”, waarschuwt de organisatie van rederijen. De Amerikaanse plannen komen opvallend genoeg uit de koker van de Democraten. Zij stellen dat de politiek van de regering-Bush, om alleen een klein percentage risicocontainers te scannen, onvoldoende bescherming tegen terrorisme biedt. De Democraten tonen zich de laatste tijd wel vaker fellere terreurbestrijders dan de Republikeinen en krijgen soms hun zin; zo wisten ze gedaan te krijgen dat terminaloperator Dubai Ports World geen Amerikaanse terminals mag beheren.