Het negatieve resultaat is volledig te wijten aan de coronacrisis. Daardoor kwam het luchtverkeer nagenoeg tot stilstand. In Frankfurt Airport droogde net als op Schiphol de passagiersstroom vorig jaar met bijna driekwart op. Op vrachtgebied hield de Duitse luchthaven de schade beperkt tot een volumeverlies van 8% naar iets onder de 2 miljoen ton. Daarmee is het weer de belangrijkste vrachthub van Europa geworden.

De omzet van Fraport halveerde (-55%)tot 1,7 miljard euro. Om de kosten te drukken heeft Fraport in het personeelsbestand gesneden en werden de bedrijfskosten met een derde verlaagd. Voor de banenreductie zette Fraport wel eenmalig 299 miljoen euro opzij.

4000 banen weg

Eind dit jaar moeten bij de luchthavenexploitant 4000 banen zijn geschrapt, waarmee structureel 250 miljoen euro per jaar wordt bespaard. Vorig jaar werd al afscheid genomen van zo’n 2200 werknemers als onderdeel van die ingreep. Daarnaast hebben 1600 medewerkers ervoor gekozen via een regeling het luchthavenbedrijf te verlaten.

Voor dit jaar rekent Frankfurt Airport op een omzet van 2 miljard euro en een minder groot verlies.