Brancheorganisatie ACN op Schiphol meldt ‘flinke vertragingen, waarvan een deel ad hoc door het Chinese Nieuwjaar en de sneeuw’ is veroorzaakt bij diverse afhandelaars. Volgens insiders zijn de problemen daarbij het grootst bij de twee grootste vrachtafhandelaars op de luchthaven, Dnata en Menzies, die aan hun max zouden zitten qua toestroom aan importzendingen uit China.

‘In control’

‘Het is gewoon superdruk, maar wij zijn nog steeds in control’, stelt een afhandelingspartij desgevraagd.’ Een insider verwacht dat de sector de huidige achterstand volgende week zal hebben weggewerkt ‘als China met vakantie is’. Vrachtexperts op de luchthaven wijzen er verder op dat Swissport en WFS in mindere mate of geen last hebben van de huidige vrachtdrukte. Het eerdere verlies van Saudia Cargo en Air China bij Swissport zou er daarbij voor hebben gezorgd dat deze afhandelaar de huidige drukte goed kan managen, aldus een bron.

Partijen stellen intussen dat op Schiphol bij diverse vrachtafhandelaars min of meer structureel de rek eruit is. ‘Januari en de eerste weken van februari waren door de coronacrisis al anders dan normaal. Als er dan sprake is van ‘een ongewone vrachtexplosie’, die grotendeels met vrachtvliegtuigen moet worden aan-en afgevoerd, is er een probleem voor de sector. Je hebt gewoon te maken met een flessenhals. Er is maar zoveel afhandelingscapaciteit voor freighters op Schiphol, die je niet zomaar breder kunt maken als het aanbod groter wordt’, stelt een afhandelaar, die anoniem wil blijven.

‘Oplossingsrichtingen’

ACN stelt in een toelichting dat binnen de afhandelingsbranche gewerkt wordt aan structurele oplossingen. ‘Zo zijn wij bezig met het Digitaal Vooraanmelden, maar dat gaat op korte termijn geen verlichting bieden maar is wel de toekomst.
Voor de korte termijn zoekt de belangenorganisatie met partijen naar andere ‘oplossingsrichtingen’. Die gesprekken vinden momenteel plaats, aldus ACN.

Schiphol heeft nog geen vervoerscijfers over januari gepubliceerd, maar cijfers van Frankfurt Airport (Fraport) laten zien dat daar het volume over de eerste maand van het jaar met ruim 18% is gegroeid naar 176.300 ton vergeleken met dezelfde maand in 2020.

Fraport heeft in zijn lange geschiedenis als grootste vrachtluchthaven van Europa maar een keer een januari-maand meegemaakt die drukker was, aldus de luchthaven. Voor de lopende februarimaand accelereert de groei naar maar liefst 40%, meldt het Duitse vakblad DVZ. en wijst erop dat de overige afhandelaars op Fraport, Swissport, LUG en Celebi met dat aanbod ook aan hun capaciteitsgrenzen zitten.