Inzet is het loonoffer van 20 tot 25% dat British Airways vraagt van het vrachtpersoneel in de loodsen. Verder worden in de nieuwe plannen de arbeidsvoorwaarden voor de loodsmedewerkers verder uitgekleed, aldus vakbond Unite.

British Airways, dat de vrachtactiviteiten heeft ondergebracht in IAG Cargo, staat in totaal zes dagen van acties (29, 30, en 31 januari en 5,6 en 7 februari) te wachten nadat de laatste gesprekken tussen Unite en het vrachtmanagement niets hadden opgeleverd. Eind vorig jaar hadden al meer dan 840 vrachtmedewerkers van British Airways, hoofdzakelijk op Londen Heathrow Airport, al gestemd voor verdere acties.

Rond de Kerstdagen was er al gestaakt bij de vrachtafhandeling. Dat leidde uiteindelijk tot een hervatting van de gesprekken tussen de bonden en de maatschappij, die uiteindelijk geen resultaat opleverden.

Kwaad

Unite wijst er op dat de vrachtmedewerkers vooral kwaad zijn op de directie omdat de afhandelaars tijdens de eerste coronagolf ervoor zorgden dat de luchtvaartmaatschappij de grote toestroom aan onder meer beschermende medische kleding voor de Britse ziekenhuizen en verpleeginrichtingen snel en probleemloos kon verwerken. Die extra inzet werd nu beloond met het extra snijden in de salarissen, aldus de bond.

Volgens IAG Cargo helpen de stakingen bij de vrachtafhandeling niemand en komen de acties in een tijd ‘waar IAG noodzakelijke goederen vervoerd en de luchtvaartindustrie zwaar is geraakt door de mondiale coronacrisis’. De directie spreekt ook de percentages tegen waarmee de salarissen van de medewerkers zouden worden gekort. De helft van het vrachtpersoneel zou er zelfs op vooruit gaan met de nieuwe voorstellen, terwijl de loonkortingen voor de overige medewerkers niet de 10% overstijgen.