De reden: het uitblijven van het herstel van de passagiersmarkt en de grote vraag naar vrachtcapaciteit bij expediteurs en verladers. De luchtvaartmaatschappij stelt dat het deze maand het aantal vrachtvluchten met 60% zal verhogen, waarbij er twaalf nieuwe diensten zijn toegevoegd. Daarmee komt het totaal nu uit op 33 zogeheten rotaties in de week.

Brexit

Zo heeft Virgin Atlantic nu dagelijkse vrachtvluchten tussen de thuisbasis Londen Gatwick en Brussels Airport. Met die dienst kan Virgin Atlantic onder meer snel het Pfizer-vaccin ophalen dat in de buurt van de Belgische luchthaven wordt geproduceerd. Daarnaast hoopt de maatschappij op nieuwe klanten, die logistiek klem zijn komen te zitten door de brexit of de trage grenscontroles in de havens willen vermijden.

Volgens Dominic Kennedy, vrachtbaas van Virgin Atlantic blijft de vraag naar luchtvrachtvervoer sterk en wil de maatschappij met de extra diensten daarop inspelen. Bij de vrachtbestemmingen gaat het behalve Brussel om vluchten op onder meer  Chicago, Delhi, Dublin, Hong Kong, Johannesburg, Miami, Mumbai, San Juan (Puerto Rico) en Shanghai. De maatschappij biedt verder ook vrachtcharters aan met haar passagiersvliegtuigen.

Virgin Atlantic Cargo voerde vorig rond de 4.000 vrachtvluchten uit met de passagiersvliegtuigen. Dat zorgde naar eigen zeggen voor een 50% groei in de vrachtomzet.