De consultant wijst er daarbij op dat aan het begin van de coronacrisis, in april 2020,  dat verlies op 37% lag en de luchtvrachtsector nu vergelijkbare volumes weet te vervoeren met een kwart van de vrachtcapaciteit op de passagiersvliegtuigen nog steeds aan de grond.

Dat heeft zijn prijs en die ligt in de hoge vrachttarieven van de laatste maanden, die grofweg twee keer zo hoog liggen vergeleken met begin 2020. In die situatie lijkt voorlopig nog geen verandering te komen. Sterker nog, Clive Data Services heeft in de laatste helft van december (vanaf 21 december)  hogere vervoerscijfers gemeten dan in de vergelijkbare periode in 2019, toen er nog geen sprake was van een corona-virus. Dat zijn de de eerste volumestijgingen boven het niveau van voor de coronacrisis die het bedrijf heeft gezien. 

Beladingsgraad

Die groei lag vanaf 21 december op 8% met een beladingsgraad (65%) die 13 procentpunten steeg. Over de gehele maand december lag de benuttingsgraad op 71% bij een groei van de mondiaal beschikbare capaciteit van 2%. Die extra ruimte kan vooral worden toegeschreven aan meer vlieguren van de freighters en de introductie van extra passagiersvluchten met alleen vracht aan boord. Verder worden industriële orders, meer e-commerce-bestellingen en de distributie van de covid-19 vaccins genoemd als factoren voor de aanhoudende hoge vraag naar vrachtcapaciteit. 

Online vrachtbeurs Freightos meldt intussen dat de gemiddelde tarieven sinds oktober zijn gestegen met 35% vanaf China naar de belangrijkste vrachtluchthavens in de EU en de VS. Vergeleken met een jaar geleden namen  de vrachtprijzen aan het eind van 2020 met  150% toe.