Luchtvaartorganisatie IATA heeft eerder dit jaar al aangekondigd dat rond de 8000 vrachtvluchten nodig zijn met B747-jumbo’s om de verschillende vaccins te vervoeren. Ofschoon experts vraagtekens hebben gezet bij dat hoge aantal is dat volgens HSBC ‘makkelijke te managen’ voor de luchtvaartmaatschappijen.

Complete vloot

De analisten wijzen er op dat top 20 airlines in het mondiale luchtvrachtvervoer over zo’n 1000 vrachtvliegtuigen beschikken. Een aantal van 8000 vluchten zou dan ook theoretisch haalbaar moeten zijn in een tijdsbestek van iets meer dan een week indien de complete vloot zou worden ingezet voor het vervoer van de verschillende vaccins. 

Gelet op het feit dat de massale productie van het vaccin rond de negen tot twaalf maanden duurt, is dat aantal vrachtvliegtuigen volgens de bank niet eens direct nodig als de eerste vaccins worden afgeleverd. De mondiale beschikbare vrachtcapaciteit is dan ook zeker geen rem op de distributie van het het vaccin, maar een haalbare klus, concluderen de bankanalisten. 

Integrators

Volgens de experts van de bank zijn de vaccins het ‘ideale vervoersproduct’ voor de luchtvrachtindustrie, waarbij omvang, snelheid en kwaliteit juist passen binnen het concept van de bedrijfstak. Daarbij dicht HSBC een ‘sleutelrol toe aan de integrators FedEx, UPS en DHL, die nu al het expresvervoer domineren en over voldoende freighter-capaciteit beschikken.

Ook maatschappijen als de Golf-carriers Emirates en Qatar Airways zullen een hoofdrol gaan spelen gezien de omvang van hun vrachtvloot. Zij wijzen ook op de strategische positie van de thuisbases van deze airlines in het Midden-Oosten, tussen Europa, Afrika en Azie. De bank verwacht tevens ook dat France-KLM en Lufthansa een grote rol krijgen in het vervoer van de vaccins in Europa. Vreemd genoeg worden grote vrachtcarriers als Cargolux en AirbridgeCargo daarbij niet genoemd.

Koelfaciliteit

Enig voorbehoud maakt HSBC wel bij de opslag van de vaccin in koel-en vrieshuizen in de wereld. De opslag- en transportcondities die sommige vaccins stellen qua temperatuur noemt de bank ‘uitdagend maar niet onoverkomelijk’.

De grote complicerende factor is volgens diverse experts de opslag en het vervoer van de vaccins. Zo dient het covid-19 vaccin van Pfizer/BioNTech bij een temperatuur van minus 70/80 graden Celsius te worden vervoerd. Volgens de bank, die daarbij verwijst naar de IATA, is dat probleem niet zo groot als het lijkt aangezien dat vaccin in een eigen gekoelde verpakking zit en er geen verdere externe koeling nodig is bij transport. 

Routineklus

De andere vaccins, zoals dat van AstraZeneca/Oxford, kunnen zonder problemen bij een temperatuur van 2 tot 8 graden worden vervoerd en opgeslagen. Dat zijn tevens de geldende temperatuurcondities voor het dagelijks vervoer van farmaceutica in de luchtvrachtketen en is daarmee een routineklus voor de luchtvaartmaatschappijen, aldus HSBC. Dat maakt dit vaccin vanuit een logistiek oogpunt meer aantrekkelijk.  

Het gebruik van droog ijs voor het additioneel koelen van de vaccins gedurende de vlucht, kent wel zijn beperkingen, waarschuwt HSBC erder in zijn analyse. Niet alleen is het in luchtvaarttermen een gevaarlijke stof, maar vergast het ook na een bepaalde periode waardoor het zuurstof verdringt in het vliegtuig. Daardoor zijn er limieten aan de hoeveelheid droog ijs op passagiersvliegtuigen. Het gaat dan grofweg om 1000 kilo die maximaal mogen worden meegenomen. Indien er meer droog ijs moet worden geladen zijn passagiers niet welkom, waardoor de winstgevendheid van de vlucht in het gedrang kan komen.

Brussels Airport

HSBC verwacht verder dat in Europa vooral de luchthaven van Brussel en het Zwitserse Basel centrale punten zullen worden voor de opslag van de covid-19 vaccins. De twee luchthavens liggen nabij productie-faciliteiten van de vaccins en beschikken al over voldoende koel-en vriesfaciliteiten. Daarbij heeft Brussels Airport in de laatste jaren een naam opgebouwd als farma-hub in de luchtvrachtsector. Overigens noemt HSBC ook Frankfurt Airport, Paris Charles de Gaulle Airport en Schiphol als ‘belangrijk’ i de distributie van het vaccin in de EU.

Meer weten over de distributie van het Covid19-vaccin? Neem deel aan het internationale digitale congres hierover op 17 en 18 december. Meer informatie via: https://www.airfreightconference.com/