Enig lichtpuntje voor de luchthaven was het vrachtvervoer dat met een volumeverlies van 14,5% naar 767.490 ton weinig terreinverlies liet zien. Dat kwam hoofdzakelijk doordat het aantal vrachtvluchten de laatste maanden verdubbelde. Dat vrachtvolume zorgde er ook voor dat de bedrijvigheid bij de vrachtafhandelaars en expediteurs op de luchthaven nauwelijks terugviel in het eerste halfjaar

Qatar Cargo

Het grote aantal vrachtvluchten, over de eerste zes maanden 7000 (+50%) had nog hoger kunnen uitvallen, indien het ministerie van Infrastructuur de extra vrachtvluchten van onder meer maatschappijen als Qatar Cargo en Aerotrans niet had geweigerd.

Ofschoon er nauwelijks nog medische beschermende hulpgoederen (mondmaskers) voor de corona- epidemie worden ingevlogen, stelt het departement nog steeds als eis dat 50% van de goederen aan boord van deze extra vrachtvluchten uit deze medische goederen moet bestaan, anders wordt toegang geweigerd. Het betekent dat een chartermaatschappij als Aerotrans zijn groot aantal vrachtvluchten hoofdzakelijk afwikkelt via de luchthavens van Oostende, Brussel, Luik en incidenteel Maastricht.

Herstel in 2023

Volgens de luchthaven zijn de gevolgen van de crisis op de luchtvaart ongekend. Zo is het aantal passagiers ruim 62% lager vergeleken met de eerste helft van 2019. Het aantal vliegbewegingen nam met 52% af. Ook bij de dochterbedrijven ( Eindhoven Airport en Rotterdam The Hague Airport) liep het verkeersvolume sterk terug. Voor dit jaar rekent de luchthaven op een afname van het aantal passagiers tussen de 55 en 72 procent op jaarbasis. De toekomst is daarbij ongewis. De verwachting is dat het vliegverkeer op zijn vroegst in 2023 en mogelijk pas in 2025 weer op het niveau van vorig jaar zal zijn.

Ontslagen

Door het grote verlies en de verwachting dat het passagiersvervoer niet snel zal herstellen, gaat Schiphol de kosten verlagen met een vijfde tot een kwart en zet het bedrijf het mes in het personeelsbestand. Daarbij zullen naar verwachting honderden banen verdwijnen, op een totaal van 3000 werknemers.

Eerder was al besloten dividend over 2019 en de variabele beloning voor het management niet uit te keren. Verder wordt de hoogte van investeringen aangepast. Evengoed steekt het luchthavenbedrijf dit jaar en volgend jaar 1,5 miljard euro in verbetering van de luchthavens. In de eerste zes maanden van dit jaar werd 411 miljoen euro uitgegeven in onder meer de herinrichting van vertrekhal 1, de realisatie van de nieuwe pier en andere bouwprojecten. Ook kocht Schiphol een stuk grond.

Andere projecten, waaronder de bouw van de nieuwe terminal, zijn voor minstens twee jaar uitgesteld. In de toelichting op de resultaten benadrukt Schiphol dat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat ernaar streeft om Lelystad Airport in november volgend jaar open te hebben voor vakantievluchten. Over de opening van Lelystad is veel te doen. Omwonenden zijn daar niet blij mee en in politiek Den Haag is er steeds meer twijfel over de noodzaak van de luchthaven.