De sterke groei is geheel toe te schrijven aan de coronacrisis. Die had tot gevolg dat meer dan 95% van de passagiersvliegtuigen door lockdowns noodgedwongen aan de grond bleef.

De passagiersvliegtuigen die nog wel vlogen, werden grotendeels als zogeheten ‘p’freighters (passagiersvliegtuigen met alleen vracht aan boord) ingezet om onder meer medische hulpmiddelen voor de bestrijding van de pandemie te transporteren. Daarnaast werden door de overheid meer vrachtvluchten toegestaan op Schiphol om voldoende mondmaskers en beschermende kleding te kunnen aanvoeren.

Door de massale komst van vrachtvluchten wist Schiphol het verlies aan vrachtruimte door het wegvallen van de passagiersvliegtuigen deels op te vangen, maar niet geheel. Normaliter is de belly-capaciteit op passagiersvliegtuigen goed voor bijna 50% van het vrachtvervoer op Schiphol. Dit zou betekenen dat door het coronavirus het vrachtvolume zou zijn gehalveerd, maar uit de statistieken van de Schiphol Group blijkt dat het vrachtvervoer over de maand mei met 21,6% afnam naar 104.000 ton.

Voor de eerste vijf maanden lag het verlies door het massaal aan de grond houden van de passagiersvliegtuigen bij een overslag van 547.854 ton op iets onder de 15%. Daarmee wisten de vrachtvliegtuigen een groot deel van de vrachtafhandeling op Schiphol draaiende te houden in mei. Behalve aan de verdubbeling van de vrachtvluchten is dat ook toe te schrijven aan een hogere benuttingsgraad van de freighters.

De toename van het aantal vrachtvluchten in mei kwam blijkens een toelichting van de luchthaven vooral voor rekening van de Noord-Amerikaanse bestemmingen (+414%) en Azië (+161%). Ook op de overige continenten steeg het aantal vrachtvluchten ten opzichte van 2019 aanzienlijk, stelt de luchthavenbeheerder.

De vervoersstatistieken van Schiphol laten verder zien dat er in de maand mei in totaal 5.878 vluchten werden uitgevoerd op Schiphol, een afname van 87%. Van dat totaal aantal uitgevoerde vluchten bestond vorige maand 43,5% uit vrachtvluchten, een unicum voor de luchthaven. Normaliter ligt het aandeel vrachtvluchten op het totaal aantal vliegbewegingen op iets onder de 3%. Voor de vrachtsector op Schiphol zijn de laatste vervoerscijfers een opsteker in de discussie over extra ruimte voor vrachtvluchten op Schiphol.

Schiphol zakt naar vierde plek EU

Schiphol was vorig jaar de grote verliezer in Europa op vrachtgebied. Blijkens de laatste cijfers van belangenbehartiger ACI verloor de Nederlandse luchthaven met 1,59 miljoen ton 8,4% aan volume en moest het de derde plek in Europa op vrachtgebied afstaan aan London Heathrow Airport (1,67 miljoen ton). Parijs Charles de Gaulle Airport is de nieuwe marktleider in Europa met een overslag van 2,1 miljoen ton (-2,5%). Frankfurt Airport (-4%) zakte met 10.000 ton minder naar een tweede plek op de lijst.